Videon är inte längre tillgänglig
Det ser ut som det alltid gjort på Vippabacken utanför Överkalix. Den uppstoppade björnen hälsar välkomnande i entrén och den stora kaffepannan står på värmeplattan. Norrbottens-Kuriren har stämt träff med 60-årige Kenneth Wåhlström från Töre, som sköter snöröjningen på en av Sveriges mest olycksdrabbade vägar.
– Jag har tack och lov inte varit med om någon trafikolycka än, men bara under de tre senaste åren har jag sett bortemot 30 olyckstillbud på E10, berättar Kenneth Wåhlström.
Den senaste händelsen inträffade så sent som förra veckan utanför Räktforsen, när en personbil körde om hans plogbil i en kurva.
– Bilföraren kan knappast ha sett något alls i snöröken, säger Kenneth Wåhlström.
Vad tänker en yrkeschaufför i en sådan situation?
– Tja, vad ska man säga? De är idioter.
"Räta ut vägen"
För en vecka sedan dödades två personer vid en trafikolycka på E10. Händelsen vållade starka reaktioner och nu höjs - på nytt - krav på en upprustning.
Under vinterhalvåret färdas yrkeschauffören Kenneth Wåhlström nästan dagligen på sträckan mellan Morjärv och Överkalix. Han står bakom kravet på en säkrare trafikmiljö.
– E10 är för smal vid Räktforsen. Vägen är för kurvig och backig. Det är för farligt för att göra en omkörning. Här måste vägbanan breddas och vägen rätas ut.
Han rycker dock uppgivet på axlarna och verkar inte tro på att protesterna ska leda till något resultat.
– Så här har det sett ut i flera år nu. Tyvärr fattas det pengar. Regeringen verkar hellre vilja satsa i Stockholmstrakten.
"Aldrig halkans fel"
Han anser att snöröjningen får orättmätig kritik Vägbanan är på sina håll så sliten och spårig att det är snudd på omöjligt att hålla vägen slät.
– Vi blir orättvist behandlade - framför allt i media. Så fort som det inträffar en olycka så heter det att det är halkans fel. I mina ögon kan det aldrig vara "halkans fel". Bara för hastighetsgränsen ligger på 110 km/h innebär det inte att bilister kan hålla den farten utan att utsätta sig för stora risker. Folk måste lära sig att anpassa hastigheten efter väglaget.
Kenneth Wåhlström är snarare oroad över att olycksstatistiken ska växa ytterligare på "dödens väg".
– Jag hjälpte häromdagen några greker i Västanäsbacken. De kom söderifrån med sommardäck och blev stående mitt i backen. Jag tycker att alla utländska långtradare borde kollas upp innan de släpps in i landet. De är för dåligt utrustade. Utan vinterdäck eller kedjor utgör de ofta en trafikfara.