Motivationen till projektet var att sätta Överkalix på kartan genom att hitta olika strategier för att utveckla näringslivet och göra kommunen mer attraktiv. Man ville utveckla företagsklimatet, öka turismen och tillväxten. En viktig del har varit att skapa mötesplatser för företagarna där nya idéer har växt fram, men också att arbeta med kommunikation och marknadsföring för att stärka Överkalix profilering.
– Nu måste vi ha nya idéer på utvecklingsinsatser, säger Birgitta Larsson, näringslivschef på Överkalix kommun.
Kommunalrådet Mikael Larsson (Kalix Framtid) säger under debatten att visionen är att fortsätta med arbetet, annars vore det som att spilla bort allt som redan är gjort.
– Men vi har det snävt ekonomiskt, och vi har avsatt för lite pengar till det här, säger han.
Han tycker att det är dags att analysera vad som ska göras, men huvudsakligen blir det att satsa på lagstadgade kärnverksamheter. Näringsverksamheten är budgeterad med 0,4 procent och är inte lagstadgad.
Kommunchefen Maria Henriksson säger att det blir hennes uppgift att upprätthålla en god service för företagarna och se till att pengarna som finns växlas upp.
– Den här positiva utvecklingen får inte falla, säger hon.
Mikael Larsson upplever att han har stora förväntningar på sig och hoppas att partierna ska kunna arbeta med de här frågorna tillsammans.
– Vi sträcker ut handen och hoppas att Socialdemokraterna vill vara med och samarbeta, säger han.