Byborna har fått nog av strömavbrotten

I Lansjärv drabbas Vattenfalls kunder återkommande av strömavbrott. Nu har de fått nog. "Vi har haft minst 50 stycken strömavbrott i år", säger Tord Henriksson.

"Det är en katastrof", säger Tord Henriksson som är kund hos Vattenfall.

"Det är en katastrof", säger Tord Henriksson som är kund hos Vattenfall.

Foto: Lisa Eriksson

Överkalix2018-07-20 05:00

Hushållen i Lansjärv utanför Överkalix drabbas hårt av återkommande strömavbrott. Det är kunder hos Vattenfall som under en och samma dag kan bli utan ström flera gånger.

– Vi flyttade hit 1977 och sedan dess har det varit strömavbrott från och till. Det spelar egentligen ingen roll vad det beror på, under såhär lång tid måste man ju kunnat göra något, säger Ann-Louise Henriksson.

Redan i mitten på februari i år hade bygden drabbats av 38 avbrott.

– Vi har haft minst 50 stycken strömavbrott i år, minst. Jag skulle tippa på att det är mer, säger Tord Henriksson.

Och det är inte bara de enskilda hushållen som drabbas. E10 Baren som ligger vid E10 intill Lansjärv fick under förra helgen stänga på grund av strömavbrotten.

– Vi fick stänga hela restaurangen, strömmen kom och gick hela dagen. Maten går inte att sälja, så vi får kasta allt, säger Wanida Rungphimai, restaurangchef.

Restaurangen och kiosken är välbesökta under sommarperioden och strömavbrotten innebär att försäljningen påverkas. När strömmen slås ut fungerar inte kortläsaren och många kunder har inte kontanter på sig.

– Vi förlorar mycket pengar. Det är jättetråkigt för oss, jag kan inte göra någonting men kunderna brukar förstå, säger Wanida Rungphimai.

Byborna upplever att Vattenfall inte tar problemen på allvar när det handlar om en liten by med färre antal kunder.

– Det är en fråga om prioriteringar och ekonomiska intressen, tekniskt måste de kunna lösa det. Vi är inte tillräckligt många här och kan inte göra våra röster hörda. Det hade aldrig kunnat förekomma i en tätort, säger Lennart Jirdén.

Tillsammans har omkring 40 drabbade kunder valt att gemensamt skicka in en skrivelse till Vattenfall där de kräver ekonomisk kompensation.

– Var och en skrev en kravlista på att Vattenfall måste ersätta oss ekonomiskt på grund av alla störningar. Vi drabbas så enormt. Förlorar vi ström en tiondelssekund så skadar det maskinerna, säger Tord Henriksson.

Efter det har det varit tyst från Vattenfalls sida och nu vill kunderna ha svar på skrivelsen och se att någonting händer.

– Vi har inte fått något gensvar. Man borde få något kvitto på att de tagit emot den, säger Tord Henriksson.

– Vi begär en rimlig ersättning, men det är inte det vi vill ha. Det viktiga är att vi får el som fungerar, säger Ann-Louise Henriksson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om