– Egentligen är det ju bara sunt förnuft, säger enhetschefen Kristiina Kollin.
Hon fanns på plats vid en välbesökt hälsodag i Folkets hus under onsdagen. Där berättade hon att det var de många oplanerade besöken på hälsocentralen av äldre multisjuka som signalerade att något måste göras:
– De får inte rätt hjälp när de kommer på jourtid. Vårdtiden används inte heller på ett bra sätt. Så då bestämde vi oss att följa ett patientfall.
Idén föll på att utse en sjuksköterska som en fast vårdkontakt åt patienten. Sköterskan kunde sedan hjälpa till med att bena upp patientens problem, boka in läkarbesök, informera om mediciner och planera in uppföljningar – hos samma läkare. Anhöriga involverades också. Något som efter ett år visade sig ha blivit rena succén.
– Patienten var en äldre multisjuk som under ett år hade gjort 107 akutbesök och legat på sjukhus under 55 dagar. De siffrorna minskade till 68 respektive 10 – och då hade de akuta besöken ersatts av planerade uppföljningar. Intervjuer med patienten visade också på större nöjdhet och trygghet, liksom en förbättrad egenvård, säger Kristiina Kollin.
Sedan i somras används modellen på hälsocentralen. Den har även presenterats för region Norrbottens ledningsgrupp.
– Många förbättringar kan göras i det lilla. Det är särskilt viktigt nu när vi blir allt färre som ska vårda fler. Här är hälsodagen ett led i det hälsofrämjande arbetet.