Domsjö först till affärerna?

Medan Piteåborna funderade klev Domsjö Fabriker fram. Där planeras den första kommersiella drivmedelsfabriken grundat på svartlutsförgasning. - Vi tror det är lönsamt, säger vd Ola Hildingsson.

Örnsköldsvik2010-05-21 06:00
Det handlar om industriell tillverkning av Bio DME och biometanol. Piteå bygger nu en pilotanläggning för fortsatt förarbete. Domsjö Fabriker satsar på slutresultatet, en fullstor anläggning som i planeringsskedet bedöms kunna tillverka 100.000 ton förnyelsebart drivmedel per år.Mer än 2.000 tunga lastbilar ska försörjas.Domsjö Fabriker, som förvandlats från massabruk till bioraffinaderi, jobbar med de två huvudfrågorna. Den ena gäller om den bedömda lönsamheten håller, den andra gäller finansieringen.Ola Hildingsson pekar på riskerna, dels den kommersiella, att inte lyckas med affärsmöjligheten, och dels en teknisk risk, att fabriken inte fungerar från start.Dyrgrip
Tre miljarder kronor har fabriken beräknats kosta.Av det ska två miljarder lånas. En halv miljard hämtas ur eget kapital och då inkluderas utsikterna till medverkan av riskkapital och ytterligare parter, kanske oljebolag.Resten, en halv miljard, beviljade Energiutvecklingsnämnden ifjol som bidrag.- Vi väntar på OK från Bryssel huruvida projektet godkänns ur konkurrenshänseende, säger Ola Hildingsson.Han uppger att Domsjö Fabriker ligger i startgroparna för ett arbete där man exakt får svar på hur projektet ska se ut. Det tar ett år. När det är klart finns beslutsunderlag inför att gå vidare eller avbryta.Väntar
Smurfit Kappa hade bollen men avvaktar.- Vi följer utvecklingen, säger vd Dirk Poot.Bolaget har varit med länge kring arbetet med att få fram drivmedel via förgasning av rester från bruket. Skulle Smurfit Kappa bygga en kommersiell DME-anläggning får det betydelse för behovet av sodapannan. Dirk Poot säger att pannan har en ytterligare livslängd på 15 år.Inom den tiden ska bolaget bestämma sig.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om