Efter vattenskoterolyckan vid färjeläget Rödupp i Kalixälven har diskussionerna kring ett förbud mot skotrar i området blossat upp. Enligt svensk lag är det endast tillåtet att åka med vattenskoter i allmänna farleder och i de områden som länsstyrelsen bestämt. Sjöfartsverket menar därför att ett förbud mot vattenskoter i Rödupp är gilitigt i allra högsta grad.
– Det är absolut ingen allmänn farled vid Rödupp och det är därför brottsligt att åka med skoter där så länge du inte fått dispens, säger Johan Wahlström, nautisk handlägare på Sjöfartsverket.
Trafikverkets rederichef Anders Werner bekräftar uppgifterna om förbudet, men tycker att den aspekten inte är det väsentliga i diskussionen.
– Det som har hänt är fruktansvärt och jag trodde aldrig att något sådant skulle hända. Idag åker ju alla med sina skotrar överallt och det känns därför inte speciellt viktigt att spekulera i om mannen körde olagligt eller inte. Istället bör vi vänta på vad utredningen säger och fokusera på hur olyckan kunde bli möjlig, menar han.
Polisen inväntar fortfarande resultaten från en obduktion av den omkomne 51-årige mannen, detta för att kunna fortsätta sin utredning. Ännu har därför inga brottsmisstankar nått trafikverket. Deras eget ansvar i olyckan vill Werner ännu inte kommentera , men det är enligt honom ytterst viktigt att på sikt försöka undvika liknande händelser.
– Det är upp till andra att avgöra vårt ansvar i det hela, men vi kommer nu se över systemet med våra tekniker och hitta en fungerande lösning som ska förhindra olyckor i framtiden, säger han.
Huvudorsaken till olyckan är enligt Werner mycket svår att peka ut i dagläget och det finns många oförklariga omständigheter att reda ut.
– Föraren ska ha varit väl förtrogen med området vid färjan och den vajer som han körde in i.Vajern har dessutom funnits där i över tretton år och det har inte varit några problem. Därför känns det svårt att förstå hur det hela har kunnat inträffa, säger Werner.
En annan faktor som kommit i blickfånget i samband med olyckan är vattenflödet som kan ha skymmt den vajer som föraren kraschade in i. Werner menar dock att den orsaken är ytterst tveksam.
– Vattennivån varierar hela tiden och ska inte varit högre än vanligt vid själva olyckan. Vissa dagar är det lite högre och andra sjunker det undan, så några extremvärden har inte varit aktuella, säger han.