Videon är inte längre tillgänglig
Den omkomne, 18-åringen Einar Holme, Kiruna, hade små chanser att rädda sig med fallskärm, heter det bland annat i utredningen.
Den pekar också på att pilotens förmåga var för låg, sett till situationen.
Olyckan inträffade den 6 april ifjol i samband med en segelflygning nära Pirttivuopio, i nordliga delen av Norrbotten.
Läs mer: Haveri.
Planet ägdes av Kiruna Segelflygklubb.
En person omkom och en skadades lindrigt vid olyckan.
Läs mer: Omkom.
Planet var ett motorsegelflygplan men användes som rent segelflygplan utan möjlighet att använda motorn under flygning. Det fanns inget bränsle ombord. Vidare var flygplanet endast utrustat för visuell flygning och hade inga gyroinstrument.
Det rörde sig om en skolflygning. Tanken var att genomföra en provlektion med segelflygplanet. Eleven Einar Holme satt i den främre sittbrunnen och fick en genomgång av instrument och reglage som inkluderade nödutsprångsförfarandet.
Flygplanet startade från sjön Paittasjärvi, som var frusen vid tillfället. Efter en normal flygbogsering fick segelflygplanet kontakt med uppvindarna och steg till ungefär 2 400 meter över isen.
Molnmängden var relativt stor, och höjdvindar på upp till 120 kilometer i timmen upplevdes av en annan pilot som varit uppe och flugit tidigare samma dag.
Piloten i olycksplanet noterade att molnen på höger sida kom för nära, gjorde en vänstersväng och i samband med detta hamnade flygplanet i moln. Piloten tappade kontrollen över flygplanet. Farten ökade snabbt och passerade högsta tillåtna fart för flygplansmodellen på 248 kilometer i timmen under relativt höga så kallade G-belastningar.
När fartmätaren pekade rakt upp, utanför skalan, fällde piloten ut luftbromsarna. Då bröts vingarna sönder.
Piloten beordrade Einar Holme att hoppa och lämnade själv flygplanet när han såg att Holme hade händerna på huvens nödfällningsreglage.
Men Einar Holme blev kvar i flygplanet och omkom i samband med haveriet.
Piloten, som hade lindriga skador, kunde själv ringa efter hjälp och ange sin position med hjälp av sin mobiltelefon.
Av utredningen från Haverikommissionen framgår att piloten hade behörighet att utföra flygningen och motorsegelflygplanet hade luftvärdighetsbevis med gällande granskningsbevis. Varken alkohol, läkemedel eller droger hade förekommit. Inga fynd talar för sjukdom.
I sitt utlåtande säger utredningen att piloten ofrivilligt hamnade i moln och tappade kontrollen över flygplanet. Flygplanet bröts sönder i samband med luftbromsutfällning i en fart långt över den maximalt tillåtna.
Eleven hade, på grund av den korta tillgängliga tiden, mycket små möjligheter att rädda sig med fallskärm, heter det.
Orsaken till olyckan har inte med säkerhet kunnat fastställas. En möjlig orsak kan dock ha varit att utbildningssituationen tog en för stor del av instruktörens kapacitet, vilket ledde till att risken med att flyga nära molnen inte uppmärksammades i tid.
Som bidragande orsaker nämner utredningen att "utbildningsnivån för instruktören var för låg i förhållande till flygningens svårighetsgrad".
Vidare sägs att "piloten saknade utbildning för åtgärder om de visuella referenserna förloras".