På grund av regler från din plattformsleverantör kan du tyvärr inte utföra prenumerationsärenden i appen.
Forskningsföretag behöver fyra nya
ÖJEBYN2009-01-20 11:00Den europeiska flygindustrin har förbundit sig att radikalt minska både buller och utsläpp från flygtrafiken till 2020. Lösningen heter kompositmaterial, främst kolfiber.Hans Hansson, som är VD för Swerea Sicomp AB med säte i Öjebyn och Mölndal, är övertygad om att det går att minska vikten på framtidens flygplan. Hur mycket, med vilka komponenter och på vilket sätt, det är där hans företag kommer in. Sicomp AB deltar i ett flertal projekt med inriktning på kompositforskning, det största är benämnt Maaximus och handlar just om att få fram miljövänligare och bränslesnålare flygplan genom att minska vikten på flygfarkosterna. Man ska genom att beräkna och simulera ta fram bästa möjliga - och lättaste - flygplanskroppar.Hans Hansson låter övertygad när han säger att med kompositteknik kan man minska vikten med "betydligt mer än tio procent" på framtidens flygplan.Sicomp i Öjebyn kom under 2008 med i fyra nya EU-finansierade projekt vad rör kompositforskning,. däribland Maaximus. Dessutom pågår förhandlingar om ytterligare tre projekt,Det innebär att företaget kommer att nyanställa fyra nya medarbetare.- Det handlar om tekniska doktorer och civilingenjörer, säger Hans Hansson.I dagsläget har företaget 30 anställda, drygt 20 i Öjebyn och knappt tio i Mölndal.Under 2009 firar företaget också 20-årsjubileum, bland annat med att utöka den årligen förekommande internationella kompositkonferensen som i år hålls 8-9 juni.