P-huset som blir citys gräddhylla

I dag ett p-hus men i morgon ett kvarter fyllt av bostäder och butiker. Både Riksbyggen och Galären antar utmaningen att lyfta Luleås fulaste kvarter.

Foto: Michael Törnkvist

Nybyggen2016-04-18 17:55

P-huset Karpen fyller hela kvarteret med samma namn. Den massiva byggnaden underlättar parkeringssituationen mitt i centrum men har även utnämnts till Luleås fulaste byggnad.

– Fasaderna är döda ytor. Det borde vara förbjudet att ha döda fasader på markplan i citymiljö, säger Gunnar Tåhlin.

Han är vd för Galären, ett av de fastighetsbolag som ansökt om en markanvisning för karpen. Samma sak har Riksbyggen gjort – båda bolagen vill bygga bostäder och butiker i Karpen och samtidigt behålla det som p-hus.

Kommunen sa: okej, visa vad ni vill göra så kan vi välja det förslag som vi anser vara bäst.

På måndagen lämnade de båda in sina förslag.

– Jag är väldigt nöjd med hur det hela blev. Jag var lite osäker om våra idéer gick att förverkliga men nu känns det bara bra, säger Roland Askebrand, affärsutvecklingschef på Riksbyggen norr om Uppsala.

Gunnar Tåhlin är också mycket nöjd över Galärens vision om att förvandla p-huset till en bostads- och affärskvarter.

– Jag vet inget om Riksbyggens förslag. Men kommer de med ett bättre förslag än oss, vilken höjdare det blir för Luleå! För vi har ett bra förslag, säger han.

Det finns likheter och skillnader – båda förslagen skapar bostäder och butikslokaler i Karpen. Och båda förslagen behåller p-platser, inte bara för de som blir bosatta i Karpen utan även för allmänheten. Och båda förslagen vill skapa en stor cykelparkering i byggnaden.

Galären vill dock bygga ett varmgarage.

– Vi tänker hållbart; det går lika mycket energi till motorvärmarna som att värma hela byggnaden. Och vi ska ha plats för elbilar och elcyklar – batterier mår inte bra av kyla, säger Tåhlin.

– Vi bygger in garaget men det förblir ett kallgarage, säger Askebrand.

Riksbyggen bygger fyra punkthus, ett i varje hörn av Karpen. Höjden varierar från fyra till elva våningar.

– Jag tänker på det hela som orgelpipor, säger Roland Askebrand.

På taket anläggs en trädgård för de boende och fasaden längs Stationsgatan fylls av butiker.

– Kvarteret kommer att leva dygnet runt, säger Askebrand.

Galären bygger ett tornhus i östra hörnet mot Sandviksgatan på 16 våningar. Det blir även bostäder längs alla fasader utom den västra (Skomakargatan) och butiker längs Stationsgatan – med sex meters takhöjd. Även Galären skapar grönytor på taket.

Kommunen har nu tagit emot förslagen och det är samhällsutvecklingskontoret som ansvarar för att värdera de två.

– Men det blir politikerna i kommunstyrelsen som tar beslutet, säger Anna Lindh Wikblad, chef för kontoret.

Till sist måste Karpen få en ny detaljplan som tillåter att kvarteret omvandlas från en plats enbart för bilar till ett guldläge för stadsbor.

– Det är ju ett mycket bra bostadsläge, säger Roland Askebrand.

MEST LÄST IDAG:

Polisen varnar: Kraftsamlar denna vecka.

Finsk media: Landslagsman klar för Luleå Hockey

De toppar länets skuldliga.

Risk för trafikstockningar – efter varuhusets besked

Detta vill de bygga

Riksbyggen:

138 lägenheter, från ungdoms- till seniorboende. Från 35 till 80 kvadratmeter. Bostadsrätter.

370 kvadratmeter butiks- och restaurangyta.

400 p-platser för allmänheten. 67 p-platser för boende med laddstolpar för elbilar.

240 p-platser för cyklar. Trädgård på taket.

Förslaget är ritat av MAF.

Galären:

117 eller 105 lägenheter – antalet kan variera beroende på upplåtelseform (hyresrätt, bostadsrätt, radhus). Alla former planeras.

455 p-platserför allmänheten, cirka 700 totalt. Trädgård på taket.

Cykelparkering, antal i samråd med kommunen.

1 400 kvadratmeter butiksyta/ café.

Förslaget är ritat av Tirsén & Aili.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om