Välartikulerad vårhälsning

Vårkonsert.
Manskören Snapsakademien.
Dirigent: Joakim Sandström.
Aula Aurora, Luleå, lördag 30 april.

Norrbottens län2005-05-02 06:30
Studentsången är en relativt sen företeelse i norr, men med den tekniska högskolan, som vad det led adlades till tekniskt universitet, har den nu också fått fast fot i Luleå. Det är rentav dags för jubileum ? för tio år sedan togs initiativ till en mans-kör, som fyllde ett länge outtalat behov vid högskolan. Sången har som bekant en stor förmåga att liva upp stämningen vid festliga tillfällen samtidigt som den bereder sångarna stor tillfredsställelse. <br>Nu är manskören ?Snapsakademien? etablerad sedan 10 år tillbaka, och de ursprungliga åtta rösterna har vuxit till den i andra välkända sammanhang akademiska numerären 18. Repertoaren har också vidgats och jävar i viss mån körens något lättsinniga namn ? Valborgsmässoaftonens konsert i Aula Aurora innehöll inte enda snapsvisa, så när som på det tredje extranumret, Nubbejojken. Programmet hade tre avsnitt, av vilka det första i stort sett ägnades den kära nationalromantiken, som bars upp av 1800-talets studentkörer. <br>Uppsala har spelat en stor roll för studentsången. De två presentatörerna Mats Folke och Pontus Sunnandal lyckades att på något sätt associera samtliga i programmet förekommande sånger till Uppsala.<br>Rent kvalitetsmässigt finns det mycket som förpliktar och ?Snapsakademien? med dirigenten Joakim Sandström behöver ingalunda skämmas inför sina många berömda föregångare. Man kan ana att närheten till den universitetet underställda musikhögskolan i Piteå har varit befruktande. Sålunda kändes den inledande ibland lite nernötta körlyriken fräsch och välnyanserad. Hugo Alfvéns arrangemang av Jungfrun går i ringen och den hälsingska folkmelodin Hårgalåten bildade en välgörande kontrast till Herman Palms Under rönn och syren och Wikanders Kung Liljekonvalje.<br>Hugo Alfvén, som kunde sitt hantverk, komponerade musiken till Sveriges flagga till den allra första Svenska flaggans dag 1916. Det lyser om musiken till K G Ossiannilssons i tidens stil väl pompösa text och det gör att den överlever och fortfarande är gångbar i sådana här sammanhang. Det är också Stenhammars musik som gör Heidenstams dikt Sverige till det konstverk det är.<br>Den andra avdelningen hade en uppsluppnare karaktär med Galenskaparnas hejdlösa tullvisitation Kolla å kolla till August Södermans musik som inledning. Mats Folke sjöng Marry a woman, calypson om det logiska i att gifta sig med en kvinna fulare än en själv, och så följde ett par sångliga nästintill lustmord på dels Py Bäckmans Stad i ljus, där Tomas de Souza avslöjade sin vackra röst och Jonas Lundqvist ?spelade? trumpet con bocca chiusa, dels Blue Suedes Ouga chaka-omtolkning av B J Thomas Hooked on a feeling.<br>I den tredje avdelningen frammanades svensk ungdoms mest lästa bok på 1800-talet, nämligen Läsebok för folkskolan, efter vilken Esaias Tegnérs hjältedikt med inledningsorden ?Kung Karl den unge hjälte han stod i rök och damm? i långliga tider kom att prägla svenska folkets historiesyn, avrundad av den studentikosa punschvisan Das Königslied. Efter den obligatoriska Vintern rasat följde inte mindre än tre extranummer, bland andra en annan av Galenskaparnas hejdlösa visor, Bara sport. Väl artikulerat, snaps-akademiker!<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!