15 mars:
Klockan 13:40 startar flygplanet av typen C-130J Super Hercules från Evenes i Norge, på väg mot Kiruna.
Klockan 14:54 kontaktar besättningen den svenska flygledningen och begär så kallad visuell inflygning samtidigt som lämplig flyghöjd bestäms.
Klockan 14:57 kolliderar flygplanet med bergväggen.
Därefter följer flera försök att kontakta flygplanet men eftersom man inte får någon kontakt dras en stor sök- och räddningsaktion igång. Under kvällen skickas också sökpatruller ut med skoter, samtidigt som avancerade spaningsplan cirkulerar i luften ovanför Kebnekaisemassivet.
16 mars:
Sökandet fortsätter men försvåras av det mycket hårda väder som råder i området. Framåt eftermiddagen hittas bitar av skumgummi som luktar flygfotogen och som man tror kommer från planet.
17 mars:
Vädret klarnar och man kan lokalisera haveriplatsen till Rabots glaciär, strax nedanför kammen mellan Kebnekaises nord- och sydtopp. Där görs också fler fynd av vrakdelar. Polisen tar över räddningsaktionen från Sjö- och flygräddningscentralen.
Kriminalsökhundar hittar kroppsdelar från den omkomna besättningen. Under kvällen konstateras att ingen i besättningen har överlevt kraschen och räddningsinsatsen kan avslutas.
11 april:
Kroppsdelar från alla fem besättningsmän identifierade med hjälp av DNA.
13 april:
Haverikommissionen visar upp vrakdelarna som bärgats från haveriplatsen.
April-augusti:
Sök-/bärgningsarbetet ligger nere i väntan på snösmältningen. Fortfarande har inga svarta lådor hittats.
11 maj:
En preliminär faktasammanställning från Statens haverikommission presenteras. Där framgår det att piloterna hade problem med att kalibrera höjdmätaren.
4 augusti:
Den ena så kallade svarta lådan som innehåller inspelningar av samtalet i cockpit hittas av personal ur Arméns jägarbataljon i mycket svårtillgänglig terräng vid haveriplatsen.
12 augusti:
Den andra svarta lådan, som innehåller planets färdskrivare hittas.
20-30 augusti:
Bärgningsarbeten genomförs och man lyckas få ned sex ton vrakdelar från fjället innan det återigen börjar snöa och man tvingas avbryta bärgningsarbetet för säsongen.
4 oktober:
Ett laboratorium lyckas restaurera och tömma de svarta lådorna på data.
12 december:
En ceremoni hålls för att tacka alla som varit delaktiga i arbetet efter Herculesolyckan.
Januari 2013:
Haverikommissionen beräknar att rapporten ska vara färdig men på grund av det omfattande materialet tvingas man skjuta upp datumet till april.
Mars 2013:
Arbetet med rapporten är inne i slutskedet och den skickas ut till berörda på remiss innan den kan offentliggöras.