1Vad ska man tänka på när man handlar i en butik?
– Först och främst, behöver du, eller den du köper till, den här grejen och har du råd med den? Sedan ska man försäkra sig på att produkten verkligen är den man tror att den är. I Luleå och i butiker generellt har man blivit mycket bättre på att ge öppet köp och bytesrätt, något som varje butiksinnehavare bestämmer själva. Särskilt vid jul är man generös med detta. Det här har gjort att vi konsumentvägledare inte har mer att göra efter jul än någon annan tid på året.
2Varför ska man spara kvitton?
– För att kunna bevisa att du köpt varan och när inköpet är gjort om det blir något fel på den. En del kvitton är av dålig kvalitet, så det kan vara smart att fotografera det för att var säker på att det blir kvar.
3Vad ska man tänka på när man handlar på internet?
– För distanshandel finns det en lag om 14 dagars ångerrätt. Men lagen har ändrats, förr räknades de fjorton dagarna från det att kunden fick avtalet hemskickat, nu börjar dagarna ticka redan när man ingått avtalet. Så det gäller att vara vaksam. Samma gäller för avtal som ingåtts med telefonförsäljare.
4Har du något råd kring att handla från telefonförsäljning?
– Vi vill vara artiga, generösa och snälla när någon ringer. Men man ska inte ingå avtal över telefon. Man behöver inte vara otrevlig utan bara bestämt tacka nej och lägga på luren.
5Hur fungerar ångerrätten vid köp på internet?
– Man får prova en vara men inte använda den. Om man till exempel köper en skjorta får man prova den hemma men inte använda den. Köper du elektronik och vill ångra köpet skulle jag råda att inte öppna förpackningen. Om du gör det så har företaget rätt att inte ge tillbaka hela summan, de får ta betalt för att varan använts och att den sjunkit i värde. De fjorton dagarna ångerrätten gäller startar vid köpet.
6Något mer du vill säga om köp på internet?
– Jo. Om man betalar i förskott ska man alltid använda kontokort, alltså kort med kredit, inte betalkort. Det finns nämligen en juridisk regel som då ger möjlighet klaga, inte bara hos butiken där du handlat varan, utan också hos den som givit ut kortet. Det är ju inte så ofta det händer att man kan kräva pengarna tillbaka, men vi har haft några lurendrejare på marknaden. Exempelvis en elektronikfirma för några år sedan som sålde en massa varor men som aldrig hade tänkte leverera dem. De åkte fast och blev dömda för det här. De konsumenter som handlat med kreditkort fick tillbaka sina pengar, det fick inte de som betalat med betalkort.
7Några fler råd kring handeln?
– Jag tycker att man ska handla lokalt, annars riskerar den lokala handeln att utarmas och till sist försvinna. Nackdelarna med firmor som jobbar med distanshandel är att det ibland kan vara svårare att komma i kontakt med dem för klagomål och returer.
8Vilka frågor kommer medborgarna till er med?
– Det är tre områden som utgör två tredjedelar av våra ärenden. För det första, bostäder, då gäller det köp eller hantverkstjänster, för det andra, fordonsköp. För bägge handlar det om missnöje med pris, utförande eller tid för leverans, starttid och stopptid. Den tredje gruppen ärenden är försäljning av tele, el eller internet. De finns oseriösa näringsidkarna som lurar på folk sina produkter eller abonnemang. Om kunderna sen klagar kommer hot om inkasso och domstol. Dessa hot ska man ta lätt på. Jag tycker att regeringen och riksdagen borde stifta lagar för att stoppa det här. Om man inte lyckats se till konsumenternas rättigheter under de 34 åren jag jobbat ser jag ingen annan utväg än förbud.
9Har du något julklappsråd?
– Handla lokalt och köp det julklappsmottagaren behöver och kan använda.
10Köper du själv julklappar?
– Nej. Jag ger pengar till mina två barnbarn 11 och 14 år gamla. De får själva bestämma summan för att de ska lära sig pengars värde. Förra julen tror jag att de ville ha 500 kronor var. Jag brukar också skänka pengar till välgörenhet.
11Vilken är din sämsta affär?
– Min senaste dåliga affär var ett par jeans som inte passade min kropp och som inte uppförde sig som jag trodde att de skulle göra.
12Vilken är din bästa affär?
– Det var en skinnjacka som jag köpte på Malungsboden. Den gick att ha nästan hela året utom när det var som varmast och som kallast. Jag hade jackan i trettio år tills den blev helt utsliten.