1Vilka känslor hade du innan det blev klart att Sopperoskolan inte läggs ner?
– Innerst inne tänkte jag att det ska gå vägen. Att det inte kunde vara möjligt att politiker ska kunna tvinga barn att pendla 10-20 mil varje dag till skolan. Men jag var inte trygg med den tanken hela tiden, jag tvivlade många gånger.
2Hur påverkades barnen under den här tiden?
– De var oroliga och pratade med varandra om det här. Ibland frågade de ”Men varför ska de stänga våran skola? Är våran skola dålig?”. Vi lärare försökte hela tiden att svara så gott vi kunde på deras frågor.
3Hur kändes det när nedläggningsbeslutet revs upp?
– Jag kände mig oerhört lättad och glad. Det var en tung börda som försvann.
4Hur har barnantalet sett ut på Sopperoskolan de senaste åren?
– Det har gått upp och ner. Som minst har vi haft elva barn, som mest 25. Det är så det kan se ut i en sådan här skola, folk kan flytta till byn med många barn men de kan också flytta någon annanstans.
5Har skolan varit nedläggningshotad tidigare år?
– Senast vi var med i en liknande skolstrukturutredning var 2005 och då var vi också nedläggningshotade. Precis som den här gången så stod vi på barrikaderna och kämpade för skolans överlevnad.
6Hur ser du på framtiden?
– Min tolkning är att man i och med det här beslutet menar att barnens bästa ska vara i fokus och barnens bästa är en skola i deras hemmiljö. det är den bästa förutsättningen för lärandet. Men jag tolkar också beslutet som att våra politiker vill att landsbygden ska leva och att de värnar om glesbygden. Beslutet är positivt på många olika sätt och gör att jag känner mig trygg inför framtiden.
7Hur har kampen för skolan påverkat bygden?
– Alla har varit oroliga och det har varit det stora samtalsämnet när man har träffat folk från de berörda byarna. När vi hade mötet med politikerna så var det väldigt många som inte har barn i skolan som var där. Det blev väldigt påtagligt att skolan är en hjärtesak för många, det är livsnerven för byarna i glesbygden.
8Vad tycker du är det bästa med Sopperoskolan?
– Det är en naturlig samlingspunkt i byn. Sopperoskola är också unik eftersom det är en trekulturell skola med en speciell profilering som funnits i 40 år. De tre kulturerna vi arbetar med är den samiska-, tornedalsfinska- och den svenska kulturen. Vårt mål är att eleverna genom kunskap om sin kultur ska bli trygga i sin identitet.
– Är vi trygga i vår egen kultur och identitet så har vi en bättre förutsättning att förstå andra människor och andra kulturer.
9Och nu stundar den sista skolavslutningen som inte blev den sista...
– Ja så är det. Vi har avslutat terminen med en skolresa till Norge och vi ska ut på fågelskådning. Eleverna i årskurs sex ska även hinna med ett besök i Karesuandoskolan inför höstens terminsstart. Tre elever lämnar skolan för högstadiet och fem elever börjar. Sedan är det fullt på förskolan så det ser positivt ut inför framtiden.
10Vad händer på själva avslutningsdagen?
– Vi brukar samlas i kapellet som ligger alldeles bredvid skolan och där blir det mycket sång, tal och blommor. Sedan träffas vi i skolan och fikar innan det är sommarlov. Det kommer att kännas jättefint att kunna avsluta den här terminen med att säga till barnen: ”Vi ses till hösten!”