Ja, det menar i alla fall den svenska designbyrån Form us with love, som tagit fram en hel kollektion med hopvikbara möbler och prylar. Bendable Interior Objects, BIO, är ett minst sagt okonventionellt inredningskoncept. Produkterna är laserskurna i återvinningsbar aluminium och utan verktyg eller tillbehör trycks de sedan ut ur plåten och viks ihop med handkraft.<BR>Form us with love menar att fördelarna med konceptet är många, de sparar plats, miljö och ekonomi. Hemmavid tycker att den största fördelen är att BIO-prylarna bärs hem så lätt, de kommer nämligen i ett platt paket med ett handtag.<BR><BR><BR> Sittvänlig 50-åring firas<BR>Arne Jacobsen (1902?1971) anses vara Danmarks allra största designer av internationell funktionalism. Hans genombrott kom 1952 med stolen Myran. Den ingick i serien 3107 som gjorde Jacobsen och tillverkaren Fritz Hansen till kända namn i möbelhistorien. Stolen sjuan ingick i denna serie och sedan 1955 har den sålts i otroliga fem miljoner exemplar. I år firar den globala designikonen 50-årsjubileum och i samband med detta har det lanserats en minivariant av stolen. Perfekt i det trendkänsliga barnrummet. Som en hyllning till succéstolen har dessutom tillverkaren i samarbete med the Danish AIDS Foundation gett en rad kända designmärken en utmaning: ?Hur skulle Sjuan se ut i dag om ni fick fria händer att designa den?? Resultaten av Luis Vuitton, Diesel och Missoni ser ni här intill. Stolarna kommer att visas på utställningar i Milano, London, New York och Tokyo innan de auktioneras ut på en offentlig auktion våren 2006. Alla intäkter från auktionen av de 13 stolarna ska gå till the Danish AIDS Foundation.<BR><BR> Vill du ge någon en personlig julklapp i år är en scrapbook definitivt ett alternativ<BR>Inte hört talas om scrapbooking? Lugn, du är garanterat inte ensam om att vara novis på området. Scrapbooking är ett nytt fenomen i Sverige som rent explosionsartat tagit sig in på pysselmarknaden. I USA däremot är scrapbooking en populär hobby där scrappare träffas för att få inspiration av varandra. Det handlar lite förenklat om att göra sina egna fotoalbum.<BR> ? Man dokumenterar minnen i livet genom att göra personliga kreationer. Det här har människor hållit på med sedan tiderna begynnelse, man har bara inte haft något namn på det, säger Helena Björk som tillsammans med sin syster Ulrika driver butiken Scraproom i Helsingborg.<BR>Helena menar att vem som helst kan ?scrappa? som det kallas, någon estetisk ådra behövs inte. Det man bör tänka på är dock att använda rätt material, det vill säga sådant som är syrafritt och ligninfritt. På sikt riskerar dessa ämnen nämligen att bryta ner fotografierna och bland annat göra att de gulnar.<BR>Den som trodde att detta är en aktivitet som endast utövas i hemmets stilla vrå har fel. I dag anordnas workshops, mässor och scrap-maraton.<BR> ? Vi ordnade en mässa tidigare i höst dit det kom folk från hela Sverige, Norge och Danmark. Det här är väldigt populärt just nu, säger Helena Björk.<BR>I Piteå har Medborgarskolan under hösten hållit kurser i scrapbooking.<BR><BR> Dalahästen får konkurrens på nätet<BR>När utländska köpare handlar prylar på nätet är det inte svenska nationalsymboler som lockar. ?Vi har en romantisk uppfattning om att turister främst intresserar sig för dalahästar och röda hus med vita knutar. Men vår statistik visar att de vet betydligt mer om svenska produkter än man tror?, sade Jonas Nordlander, VD på Tradera, i ett pressmeddelande i somras. Enligt deras statistik går äldre svensk teknik hem hos japanerna. LM Ericssons gamla telefoner och växlar, Luxor skivspelare och radioapparater är populära bland japaner.<BR>Bland amerikanerna är intresset för svenskt glas och design stort, särskilt Gustavsberg. För amerikanerna är även intresset stort för prylar som kan relateras till tiden före den stora emigrationen. Det kan vara mynt, frimärken eller svenska aktiebrev.<BR>Tyskarna däremot köper helst prylar från mellankrigstiden, exempelvis leksaker, svenska tågpolletter, Märklinprylar och bokmärken.