Skräpmat säljs med reklam

Norrbottens län2006-05-03 06:00
EN stor del av direktreklamen för mat som riktar sig till barn avser onyttiga saker. Enligt en kartläggning som Sveriges Konsumentråd gjort handlar upp till en fjärdedel av direktreklamen om godis och chips.
I granskningen fick åtta barnfamiljer samla all direktreklam som kommit i brevlådan under en vecka. Totalt blev det drygt 4.500 sidor ­annonser som granskades vid Lunds universitet. Man konstaterade att 18 procent av reklamen gällde söta efterrätter, kakor, godis och chips. Om även färdigrätter och snabbmat räknades med bestod 26 procent av de glättiga broschyrerna av reklam för ohälsosam mat. ­Under våren kommer Sveriges Konsumentråd även att granska reklam på internet för att senare titta närmare på TV-reklamen.


FLERA av de vanligaste ång­strykjärnen på den svenska marknaden lovar mer än de håller, enligt tidningen Icakuriren som testat tio strykjärn. Endast två av de testade modellerna lyckades komma upp i den maxtemperatur som krävs för att stryka plagg av bomull. Samtidigt var temperaturen på andra lägen många gånger för hög för de textilier som skulle strykas. Test­panelen fann bland annat att strykjärnet Coline Auto off blev alldeles för varmt när det var inställt på det lägsta läget. Istället för att ge en temperatur på 110 grader levererade strykjärnet 128 grader, vilket kan bränna sönder ömtåligare tyger.
Enligt Icakuriren kan de skiftande temperaturerna bero på att termostaterna är för dåliga. Bäst i testet blev Braun Free Style Type 4675 som gav nästan exakta temperaturer och gled lätt över tygerna.


TELEFONERNA går heta hos de svenska företag som säljer varor och tjänster via telefon. Enligt DM-nämnden fick de svenska konsumenterna ta emot 100 miljoner säljsamtal under 2005, skriver Råd & Rön.
Den som inte vill bli uppringd kan spärra sin telefon via Nix-registret och slipper därmed alla säljsamtal från företag som de inte redan är kund hos. Under förra året anmälde 200 personer att de i alla fall blivit uppringda av telefonförsäljare.
Hittills har 36 av anmälningarna lett till fällningar. I dag har ungefär vart fjärde svenskt hushåll anslutit sig till Nix-telefon.


ALLT fler föräldrar använder Försäkringskassans tjänster på internet. Under förra året ökade antalet ärenden med e-legitimation med 140 procent. I dag använder var ­tionde förälder internet för att bland annat begära ersättning för vård av sjukt barn samt planera uttag av föräldrapenning.
De flitigaste användarna finns i Stockholms och Uppsala län medan de som är sämst på att använda de nätbaserade tjänsterna är de ­boende i Jönköpings och Värmlands län. "Fördelarna med att ­använda tjänsterna är att det går snabbare än med pappersblanketten, begäran blir rätt ifylld från början och föräldrarna får bättre överblick över sitt uttag av föräldrapenningen", säger Maivor Isaksson, produktionsdirektör på Försäkringskassan i ett pressmeddelande.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!