På två hjul genom kurvorna
DÄMPARE. Stötdämpare fram gör åkningen klart bekvämare med mindre skakningar för händerna. Specialskor ger bättre trameffekt.
Foto: Håkan Zerpe
Erik Thorsell utbildar sig inom området teknisk design på civilingenjörssidan och är ursprungligen från Lund. - I Lund är det rätt dåligt med skog, mest åkrar. Här är det mycket bättre för cykling.Han fick en mountainbike när han var 13 år och började cykla med pappa i skogen. Några år sedan köpte han en egen cykel. Trampandet tilltog.Erik Thorsells träningsgrupp tränar två gånger i veckan. Ett pass ägnas mer åt teknik, ett åt längre turer.- I söndags körde vi fem mil. Först till Karlsvik sedan mot Måttsund. Man hittar sina egna stigar på många ställen, stigar som inte finns på kartorna.Motionsspår
För en nybörjare kan det vara lättare att börja hoja på mindre skogs- och grusvägar i stället för att kasta sig ut på smalt slingrande skogsstigar. Motionsspår är bra.- Jag gillar själv milspåret på Ormberget här i Luleå. Det är litet upp och ner. Och skidspår på sommaren är ju rätt jämna. - Den som vill ha mer teknisk cykling kan bege sig till Mjölkuddsberget. Och vid Arcushallen finns två mountainbikeslingor. Snabba banor för konditionsträning med en del sand.Bra tips för mountainbikecykling i länet är Abisko och Rallarvägen.- I somras körde jag mellan Abisko och Björkliden. Riktigt fint. Bäst på Rallarvägen är sträckan från Riksgränsen ner mot Rombaksbotn, till fjorden. En färd som har etsat sig in i Erik Thorsells minne.- Det är en upplevelse utöver det vanliga att cykla längs bergskanten med stup, utsikt över fjorden och fantastiskt fina fjäll. Vi körde tillbaka också, 500 meters stigning.Rätt tyngdpunkt
Ett tips för körningen är att ha tyngden på bakhjulet.- Det är lätt att det slirar uppför. När man står upp så flyttas tyngdpunkten till framhjulet och bakhjulet slirar.Bästa cykelpassagen är förbi stenar. Inte på.- Men i övrigt tänker man inte så mycket när man cyklar. Kör mer på känsla.Hur är känslan?- Att ta sig förbi olika partier är en teknisk utmaning. Och farten, det går fort över stock och sten. Du kommer ju dessutom ut i naturen och få se mycket fint.
Cykeln får inte väga för mycket. Lätt aluminumram är standard.Stötdämpare fram rekommenderas för att minska stötarna mot händerna. Dämpare bak på billigare cyklar är ofta dåliga och hämmar trampeffekten på bakhjulet. Däcken ska vara breda för att ge fäste. De flesta cyklar har 27 växlar. En hygglig begagnad cykel kostar 3.000-4.000 kronor, en ny kanske 5.000-10.000 kronor eller mer.Hjälm är ett måste. Handskar är bra om man kör omkull och vattenbehållare i ryggsäcken ger möjlighet att slippa stanna för att dricka.Klicksko som kan sättas fast i pedalen ger bättre kraftöverföring. Tävlingar finns naturligtvis även inom mountainbike. För crosscountry och maraton sker gemensam start, medan tempoloppen körs via start med tidsmellanrum, mot klockan.Downhill körs ofta i slalombackar med individuell start.4 X liknar vinterns skicross. Banan går utför och har hopp samt doserade svängar. Fyra tävlande per heat. Också stafetter finns inom mountainbike.Källa: Svenska Cykelförbundets hemsida
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!