Nya tider för folkhögskolorna

Få skolformer är lika luttrade som folkhögskolorna. Otaliga är de gånger de blivit dödförklarade och likt fågeln Fenix rest sig upp igen.  Ibland ges också bilden av folkhögskolan som ett föråldrat system, som klänger sig fast i någon slags dåtid.  Med anledning av detta har Kuriren ställt sig frågan - hur mår egentligen länets folkhögskolor?  Och efter en rundringning till de sju skolorna står det klart: Rektorerna tror på sina verksamheter men orosmoln finns. Samtliga tappar folk på de allmänna linjerna och i och med den arbetslinje som den nya regeringen valt att föra, jobbas det stundtals i uppförsbacke.

TRIVS. Nettan Olsson, Jenny Johansson och Anne-Christine Lyck trivs alla jättebra på Sunderby folkhögskolas allmänna linje. "Man får jobba i sin egen takt och så får man mer hjälp", säger Nettan Olsson.

TRIVS. Nettan Olsson, Jenny Johansson och Anne-Christine Lyck trivs alla jättebra på Sunderby folkhögskolas allmänna linje. "Man får jobba i sin egen takt och så får man mer hjälp", säger Nettan Olsson.

Foto: Berndt Dimeus

Norrbottens län2007-10-16 01:45
I Sverige finns i dag 148 folkhögskolor, sju av dem i Norrbotten. Alla har de olika profiler och erbjuder olika kurser. Gemensamt är dock förmågan att möta nya behov och friheten från styrning, centrala kursplaner och betyg. Faktum är, vid en närmare titt, att folkhögskolan inte alls är en så förlegad skolform som man ibland kan få bilden av, utan snarare den som kan anpassa sig snabbast och som är friast. Gemensamt för samtliga folkhögskolor i landet är också den allmänna kursen, främst avsedd för den som saknar fullständig grundskole- eller gymnasieutbildning. Och det är på dessa som skolorna i länet sedan en tid tillbaka tappar elever. På Malmfältens folkhögskola i Kiruna har man för närvarande 37 elever på den allmänna linjen. En siffra som kan jämföras med 120. Så många tog man lätt emot förr om åren. Och samma nedgång, dock i varierande grad, syns på samtliga folkhögskolor i länet. På vissa håll står till och med en del av de allmänna linjerna tomma. Ändå säger alla sju rektorer att folkhögskolan mår bra. Många gör mer än de fått stadsbidrag för och menar att det är samhället, inte folkhögskolorna, som mår dåligt. - Många går ut gymnasiet med ofullständiga betyg. Och förr kanske dessa jobbade något år men sedan kände att de ville eller behövde läsa och kom hit. Nu gör de inte det. De hittar inte hit på samma sätt. Jag vet inte riktigt varför. Det kanske är en generationsfråga, säger Harald Ericson, rektor på Malmfältens folkhögskola, och fortsätter: - Jag pratade med Luleå tekniska universitet för ett tag sedan och de sade att det var fler sökande till någon dokusåpa än till civilingenjörsprogrammet. Det är skrämmande tycker jag. Och på det sättet är jag orolig. Mindre resurser
En mer konkret orsak till det minskade antalet elever på folkhögskolornas allmänna linjer är den nya regeringens arbetsmarknadspolitik. Fler ska ut i jobb och mindre resurser läggs på utbildning. - Vi märker av de arbetsmarknadspolitiska åtgärderna tydligt. Folk ska ut i jobb och det blir svårare och svårare för eleverna att finansiera sin skolgång, säger Richard Asplund, rektor på Älvsby folkhögskola. De finansieringsmöjligheter som försvunnit är till exempel rekryteringsbidraget. Fram till förra året kunde man under vissa förutsättningar få ett bidrag för att studera på folkhögskola. Dessutom har även handikappstödet tagits bort. Detta går inte längre att kombinera med studielån, ett beslut som visserligen togs redan under den förra regeringen. På detta ska den tidigare satsningen med Kunskapslyftet och en kommande avveckling av Saga-verksamheten, (statlig aktivitetsgaranti för arbetslösa) läggas. - Jag tycker att det är djupt tragiskt. Att man stryper allt när det gäller Saga. Man ska matcha till arbete till varje pris, när det här faktiskt är enda chansen för många. I och med att arbetsförmedlingen överhuvudtaget får det svårare att skicka vidare folk till oss, är det färre som hittar hit, säger Bo Olofsson, rektor på Framnäs folkhögskola. Ljus framtid trots allt
På folkhögskolornas särskilda kurser är det dock full aktivitet. Främst på distanskurserna, där eleverna har möjlighet att jobba samtidigt som de läser, samt yrkesutbildningarna, som de flesta tycker det är okej att låna pengar till. Just nu är det dessa kurser som väger upp bortfallet från de allmänna kurserna. Sunderby folkhögskola har till exempel konstlinjen som de i stort sett alltid fyller, medan Älvsby folkhögskola och Tornedalens folkhögskola har möbelrenoveringskursen respektive guideutbildningen. Men trots osäkerhet för hur regeringen ska prioritera folkhögskolorna i framtiden, är alltså många av rektorerna på länets folkhögskolor inte alls särskilt oroliga. - Nä, jag är inte orolig. Tvärtom. Jag tycker att vi är duktiga på att hitta behov som ska tillfredsställas. Folkhögskolan ska ju fungera som det statliga systemets återvinningsstation, säger Hans Nilsson-Tervahauta, rektor på Tornedalens folkhögskola. Ungefär på samma linje är Richard Asplund, rektor på Älvsby folkhögskola: - Jag tror det kommer fortsätta finnas en stor efterfrågan på det vi gör, så folkbildningen är nog inte hotad. Men om man tror att man ska kunna göra allt som förr så är man nog fel ute.

Fakta/Folkhögskolor

I dag finns 148 folkhögskolor i Sverige. 105 drivs av olika folkrörelser, organisationer och stödföreningar och 43 drivs av landsting och regioner.

Folkhögskolan är en unik nordisk skolform och präglas av folkbildningens kännetecken: Frihet från styrning, centrala kursplaner, och betyg. Målet är att skapa självständiga människor som kan och vågar försvara demokratin. Världens första folkhögskola grundades i Rödding i Danmark 1844. Upphovsmannen Nicolai Frederik Severin Grundtvig, präst och författare, ansåg att de latinskolor som dittills funnits bara skapat högfärdiga ämbetsmän. Han ville ut med latinet och in med folkets historia och traditioner. Sverige fick sina första folkhögskolor Önnestad, Hvilan och Lunnevad år 1868. Den svenska folkhögskolan skapades i främst för att tillfredsställa behoven hos en samhällsklass på uppåtgående. De nya kommunallagarna år 1862 gav ökat självstyre åt kommunerna. Ståndsriksdagen med adel, präster, borgare och bönder avskaffades 1866. Därigenom fick bönderna större inflytande och ökad makt. För att axla detta politiska ansvar behövde de en skola som gav samhälls- och kommunalkunskap, föreningsteknik och mötesvana.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!