Nya navigatorer från Tom Tom

Tom Tom presenterade i förra veckan sina nya navigatorer GO 750 och GO 950 med ett förfinat användargränssnitt.

Ännu en ny navigator från Tom Tom.

Ännu en ny navigator från Tom Tom.

Foto:

Norrbottens län2009-09-18 06:00
Den nya Go-serien beräknar den snabbaste rutten genom användning av världens största databas med hastighetsprofiler. Den här databasen innehåller nu över 800 miljarder hastighetsmått på 15 miljoner kilometer väg i 24 europeiska länder. Väl ute på vägen använder sig navigatorn av både IQ Routes och TMC-information för att ta in uppgifter om förändrade vägförhållanden och kontrollerar på detta sätt ständigt om det finns en snabbare väg. Men Tom Toms nya navigatorer kan också välja den mest bränslesnåla rutten, om föraren föredrar den. De nya apparaterna kommer att finnas i butik senare i höst. Priserna är ännu inte fastställda. Även koreanska Hyundai satsar nu på plug-in, det vill säga hybridbilar som går att ladda med vanlig hushållsström. Blue-Will, som ska visas på salongen i Frankfurt, är dock än så länge på konceptstadiet. En fulladdad Blue-Will ska gå att köra 64 kilometer på enbart elektricitet och när elmotorn samarbetar med den direktinsprutade 1,6-liters bensinmotor som sitter i fronten stannar medelförbrukningen runt 0,22 liter milen. Batterierna är av typen litiumjonpolymer och placerade under baksätet. Bilens tak är försett med solceller som driver klimatanläggningen när bilen står stilla och värmen från avgaserna återvinns och omvandlas till el. Någon mekanisk förbindelse mellan ratten och framhjulen finns inte. Rattrörelserna överförs by wire. Mycket av den här hybridtekniken kommer att finnas i den amerikanska versionen av nya Hyundai Sonata. Den brittiska sportvagnstillverkaren Lotus engagerar sig också i världens jakt på miljövänliga fordon. Exempelvis tillverkar man en stor del av den amerikanska elsportbilen Tesla. På bilmässan i Frankfurt nästa vecka visar man en ny motor som tagits fram speciellt för nästa generation hybridbilar. Motorn är en trecylindrig monobloc-konstruktion med en cylindervolym på 1,2 liter. Monobloc betyder att den till stor del är gjuten i ett stycke. I det här fallet handlar det om aluminium så vikten blir endast 56 kilo. Det gör att den blir idealisk som räckviddsförlängare i en bil som drivs med en elmotor men inte har batterikapacitet för mer än runt tio mil. Motorn monteras tillsammans med en elgenerator som producerar 15 kilowatt vid ett varvtal på 1 500 varv per minut och 35 kilowatt vid ett varvtal på 3 600 varv per minut. Motorn är konstruerad för att drivas med alkoholbaserade bränslen som etanol eller med bensin. Visst kan en bil vara ett konstverk och visst kan en bil bearbetas i konstens namn. På det danska konstmuseet Louisiana öppnar i dagarna en utställning med samtida konst som går under namnet The world is yours. En av de 24 konstnärerna som ställer ut är danske Olafur Eilasson som deltar med sitt verk Your mobile expectations: BMW H2R project. Under det fantasifulla skalet av stål och is döljer sig ett experimentfordon som BMW tagit fram för att sätta hastighetsrekord för bilar som går på förnyelsebara bränslen. Projektet fick namnet BMW H2R race car. Olafur Eliasson ersatte helt enkelt bilens kaross med ett verk som på ett kritiskt och poetiskt sätt reflekterar över relationen mellan den globala uppvärmningen och bilindustrin.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!