Nätet forum för retroälskare

nnn Webbutiker som säljer inredning och möbler blir bara fler och fler. Därmed har det också fötts nya möjligheter för retroälskare som inte har tid att gå på loppisar och leta i timmar efter guldkorn.Oliko Bohag är en doldis som specialiserat sig på prylar från 1950-, 1960-, och 1970-talet - och som bara existerar på nätet.- Det är roligt för det är alltid någon som köper något som jag börjat tänka om: det där är osäljbart, säger Sara Wallin, ägare av Oliko Bohag.

Norrbottens län2007-06-12 01:45
Att köpa inredning och möbler via nätet är inte längre något nytt. Webbshoparna blir allt fler och är det någonstans det går att hitta personliga saker så är det på nätet. För retro-lovers har auktions- och annonssajter varit de självklara ställena att leta om man befinner sig i cybervärlden. Men det finns andra källor att hämta ur - doldisar som har gjort grovjobbet och sållat ut guldkornen. Oliko Bohag är ett exempel.

- Oliko startades 2003 och jag köpte företaget ett år senare 2004. Affärsidén gick ut på att återanvända gammal design som i första läget kanske inte känns trendig men som kan vara rolig i rätt sammanhang. Många begagnade saker kan dessutom bli roligare om man känner till lite om dem, säger Sara Wallin, ägare av Oliko Bohag.

Klicka på årtionden
I webbshopen kan kunderna klicka på olika årtionden för att få inspiration i form av bilder på tidstypiska föremål.

- Tanken var att presentera vanliga secondhandföremål i en rolig miljö och på så sätt sälja dem. Alla kan sälja en Kobratelefon på grund av hypen men om du ser en vanlig Dialog i grönt på en tråkig hylla på en loppis så vill du kanske inte ha den. Om du ser den i ett roligt tidstypiskt sammanhang så kanske du tänker att den där kan jag ha på bordet hemma och det blir jättecoolt. Så ska det funka. Det är bättre ur miljösynpunkt också, säger Sara Wallin.


- En önskan är att kunna presentera mer information om föremålen, när de tillverkades, av vem och så vidare men det är svårt att hinna med och svårt att veta allt.

När butiken öppnade på nätet för fyra år sedan var den tämligen ensam i sin genre. I dag har allt fler second handbutiker börjat lägga ut bilder på utvalda produkter på sin hemsida.

Bättre presentation
- 2003 var det ännu inte så vanligt med digitalkameror och webbpublicering så det var många second handaffärer som inte hade så bra produktpresentation online. Företaget var inte menat att ha någon affärsförsäljning utan endast på nätet och därför var produktpresentationen online mycket viktig, säger Sara Wallin.

Den svenska webbshopens kunder är alla möjliga och bland de utländska köparna finns mestadels tyskar, norrmän och japaner.

- Vi har en del samlare som återkommer, och en del som letar efter rätt inredningspryl men det är också många som bara köper olika saker de gillar. Det är långt ifrån bara unga människor som vurmar för det gamla men det är kanske de unga som köper mer saker i ett svep. Det är roligt för det är alltid någon som köper något som jag börjat tänka om: det där är osäljbart, säger Sara Wallin.

Säljer slut på en gång
Precis som på loppmarknader och i second handbutiker så är det vissa saker som är mer eftertraktade än andra.

- Det finns vissa saker som vi säljer slut på på en gång, Nils-Johans äggdelare Pullan, de blommiga Sally-burkarna, Arabias marmeladburkar från 1960-talet, underlägg med Perstorpsplattan och så naturligtvis Stig Lindbergs produkter går fort. Men det ändras snabbt. Ett tag sålde vi slut på alla plastburkar "Signatur" vi hade och sedan fick vi inga fler beställningar någonsin. Glasknoppar var populärt ett tag och sedan inte.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!