Närkontakt: "Jag hade medelmåttiga betyg"

... med Inger Bergström, chef för utbildnings- och forskningsenheten på Luleå tekniska universitet.

HÅRT ANSATTA LÄRARE. "Det läggs ett otroligt tungt ansvar på lärarna och de får inte credit för sitt arbete, vare sig i lönekuvertet eller i det offentliga samtalet", säger Inger Bergström.

HÅRT ANSATTA LÄRARE. "Det läggs ett otroligt tungt ansvar på lärarna och de får inte credit för sitt arbete, vare sig i lönekuvertet eller i det offentliga samtalet", säger Inger Bergström.

Foto: Roland S Lundström

Norrbottens län2011-05-20 06:00

Skolan diskuteras flitigt i Sverige. Hur ser du på debatten?

-  Det läggs ett otroligt tungt ansvar på lärarna och de får inte credit för sitt arbete, vare sig i lönekuvertet eller i det offentliga samtalet. Höjer vi lärarnas status får vi också ännu fler engagerade studenter som vill läsa till lärare. Sedan tror jag att man behöver fundera på klasstorlekarna. Och man kan inte lägga allt ansvar på skolan. Förutom föräldrarna har fritidslivet stor betydelse för barns och ungdomars utveckling.

Internationella jämförelser visar att svenska elever halkar efter i matematik och naturvetenskap. Varför?

- Vi pratar mycket om att vi halkat efter i det ena eller det andra. Men vi pratar sällan om vad dagens ungdomar kan i stället, till exempel hantera sociala medier och datorer. Vi kanske måste möta eleverna på nya sätt.

Hur är en bra lärare?

-  En person som visar engagemang för varje individ och som har förmåga att föra ut komplicerade budskap på lättbegripliga sätt. En bra lärare har en god teoretisk bas kombinerad med pedagogiska kunskaper. Vi har i hög grad fokuserat lärarutbildningarna på metodik och pedagogik, men vi måste också förse våra lärare med ämneskunskaper.

Du har själv undervisat mycket i din karriär. Har du dåliga sidor som lärare?

- Det har jag säkert, för det har alla. Och man kan inte tillfredsställa alla. Nackdelen med läraryrket är att du ständigt utvärderas och inte kan ha en sämre dag på jobbet.

Vem är den bästa lärare du haft?

- Årskurserna 4-6 hade jag en lärare som hette Jarl Lundström. Han hittade hela tiden på nya sätt att göra saker. När vi skulle lära oss geografi fick vi bygga landskap i papier mache, metoderna var väldigt uppfinningsrika. Jag är glad att jag har fått uppleva det.

Hur ska LTU göra för att utbilda lärare av det slaget?

- Se till att de har ämnesteoretiskt djup i kombination med förmåga att utveckla nya metoder för att möta unga i deras lärande. Lärare måste kunna se olika barns behov, både de högpresterande och de som har det svårare.

Högskoleverket sade i början av året nej till LTU:s ansökan om att få utbilda lärare för årskurserna 7-9 i ämnena svenska, fysik och teknik. Hur ser du på det?

- Det handlade delvis om saker som var enkla att åtgärda, att vi hade uttryckt oss otydligt. Vi har gjort en ny ansökan och väntar besked i juni. Jag tror att det blir ett ja och då kan vi köra på i höst.

Hur ser dina gymnasiebetyg ut?

- Medelmåttiga, och det hade väl sina orsaker. Jag var studietrött när jag gick gymnasiet. På studievägledningen fick jag höra att jag borde gå i hushållsskola. I stället blev det samhällskunskap och företagsekonomi. Varför vet jag inte, jag har aldrig karriärplanerat.

Roligaste minnet från studietiden?

- Det är häftigt att kunna ägna all koncentration åt ett håll. Sedan var ju själva studentlivet under Umeåtiden fint. Jag träffade människor som jag fortfarande har kontakt med. Det var en sorglös fas i livet.

Du verkar rätt sorglös nu med ...

- Det är kanske miljön, jag har på sätt och vis aldrig lämnat studentlivet. Studenterna fortsätter att vara i samma ålder och jag speglar mig i dem. Ibland ser jag mig i spegeln hemma och tänker "oj, vad jag ser gammal ut". Jobbet gör att man håller sig ung i tanken.

Konstigaste studieminnet?

- Jag och min man flyttade ihop i Umeå, och bestämde oss för att köpa hund. Vi sparade ihop av studielånen, fast det var knappt, och skulle åka till Robertsfors för att hämta hunden. Vi låg efter en lastbil som plötsligt tappade ut en säck. Det var hundmat! Vi var fattiga studenter och det kändes som att det var meningen att vi skulle hamna efter just den lastbilen.

Om du skulle byta yrke, vad skulle det bli?

- Ett jobb där jag får använda händerna och ser ett snabbt resultat.

Vad gör du när du inte jobbar?

- Jag spelar mycket golf. För mig innebär golfbanan tillgång till ett jättestort fräscht sommarställe med otroligt mycket mark. Vår trädgård är också både ett intresse och en skön avkoppling för själen. Men starkaste intresset just nu är barnbarnet Karla som är 1,5 år och bor i Göteborg. Det blir många resor dit.

Född i Västerbotten, Jörn, men uppvuxen i Luleå.

Familj: Gift med Jan-Erik Wuolo, vuxna döttrarna Emma och Maya, barnbarnet Karla, två guldfiskar och en slöjstjärt. Dessutom delad vårdnad om Mayas två katter.

Ålder: 61 år.

Bor: I före detta föräldrahemmet på Östermalm i Luleå.

Bakgrund: Studier vid Umeå universitet och Lärarhögskolan i Stockholm, ämneslärare i samhällskunskap och företagsekonomi, doktorsexamen i företagsekonomi vid LTU. Har arbetat på LTU i 35 år, av vilka de 11 senaste som chef för utbildnings- och forskningsenheten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!