Närgånget: Aldrig allvarlig men alltid seriös

Namn: Svante Lindqvist.
Ålder: 48 år.
Yrke: Civilingenjör och -riksspelman.
Familj: Gift med Anna-Karin och pappa till Klara.
Bor: Truppvägen i Luleå
Aktuell: Alltid.

Norrbottens län2005-12-24 06:30
Riksspelman, hur blir man en så?n?<br>&nbsp;? Man ansöker själv för att spela upp för en jury. Ursprungligen var det -Anders Zorn som var den som ville -bevara folkmusiken. 1906 arrangerade Zorn en spelmansstämma i Gesunda, bara för dalmasar. Den här grejen i Gesunda blev så stor framgång att den manade till efterföljd. Tillsammans med Artur Afzelius arrangerade Zorn en ny stämma på Skansen 1910. <br>&nbsp;? Till den stämman skulle varje -landskap skicka den bästa spelmannen. Från Norrbotten var det -banvakten Söderström, från Nattavaara, som fick åka. Vid det här -tillfället fick alla spelmän ett silvermärke av Zorn. Det är precis det märket som än i dag tilldelas riksspelmännen.<br>Varför är det så bra att vara -riksspelman?<br>&nbsp;? Inte alls särskilt bra! Jag blev det för snart 30 år sedan, 1977, när jag gjorde lumpen. Då blev jag -riksspelman men jag har aldrig -använt mig av ?titeln?. För mig är det -ungefär liktydigt med ett skyttemärke. På -senare år har jag dock börjat att -uppskatta spelmansmärket mycket mer.<br>Du har blivit pappa på äldre da´r, beskriv den känslan.<br>&nbsp;? Det är naturligtvis jätteroligt! Jag har aldrig tänkt mig ett liv utan barn och jag har heller aldrig sett framför mig att jag inte skulle bli pappa, men jag har inte fantiserat om att det skulle dröja till att jag var 48 år. Det är med ytterligt stor ödmjukhet som jag blivit pappa. Jag är oerhört lycklig.<br>Får man kalla dig entertainer, med tanke på ditt register?<br>&nbsp;? Det kan man göra även om jag inte tycker att exempelvis skrattet är något självändamål. Att få folk att ramla av stolen av skratt är aldrig målet utan det är det man säger sedan som är viktigt. Man kan öppna människor med ett skratt och den vägen nå fram med det budskap man vill förmedla. Jag -brukar säga att jag är aldrig allvarlig men -alltid seriös.<br>Var får du allt ifrån?<br>&nbsp;? Jag säger som Hasse Alfredsson; från Tyskland. Det är en liten gubbe i Tyskland som gör allt. Skämt åsido, det finns ett bra ?säg? inom författarvärlden där det heter; en tredjedel läst, en tredjedel upplevt och en tredjedel -påhittat. Lyckas man med den bedriften då ligger man nära någonting bra.<br>Som författare har du också lyckats bra. Vad är skillnaden mellan att vara författare och musiker?<br>&nbsp;? Det är en väldig skillnad. Att -skriva är att vara introvert och att vara -extrovert. Att stå på scenen och vara utåtriktad och känna på sekunden vad folk förväntar sig är en helt annan sak än att sitta hemma och tänka, försöka se sambanden och hitta grunderna, det är två helt olika krafter.<br>Du har skrivit Mannen från Malmberget som kom att bli en stor teatersuccé. Varför tror du den funkar över hela landet?<br>&nbsp;? Jag skrev den för Göran Forsmark och han har sett till att den blivit -Sveriges kanske mest spelade -föreställning. När jag skrivit Mannen från Malmberget hade jag en önskan och det var att premiären skulle vara utsåld. Jag kommer från musikvärlden där man inte är van att göra 10?15 föreställningar med samma grej utan man gör en konsert och så hoppas man att det kommer folk till den. -Sedan -dröjer det tills man kommer -tillbaka nästa år och gör en ny konsert. Men -teaterfolket, va fasen, de dammar iväg 30 föreställningar och förväntar sig att det ska vara fullt varenda gång.<br>&nbsp;? Sedan premiären har Mannen från Malmberget spelats 800 gånger -eller kanske ännu fler. Jag är heller inte överraskad över att den funkat över hela Sverige. I en recension i DN kunde man också läsa; Mannen från -Malmberget eller Mannen från -Maputu, det kan kvitta. Gör man det hela bara nog litet så berör det alla människor.<br>Du jobbar på Vägverket också, vad gör du där?<br>&nbsp;? Jag har efter en tid som informationschef gått tillbaka till marksidan. Nu jobbar jag med ersättningsfrågor för vårt vägbyggande.<br>Berätta lite om din uppväxt och bakgrund.<br>&nbsp;? Jag är född i Malmberget 1957 och gick i skola där fram till gymnasiet. Jag började spela fiol när jag var tio år men spelade mandolin något år innan. Att jag började spela fiol var mycket efter uppmuntran från mina föräldrar.<br>&nbsp;? Jag växte upp med två bröder. Min äldsta brorsa spelade kontrabas och mellanbrorsan spelade klarinett. Att vi kom in på musikens bana är inte så konstigt. I Malmberget fanns en -grogrund för allt och inte minst då för musik. LKAB:s satsningar sammanföll en del med arbetarkulturen. Gruv-cheferna tyckte att det var viktigt att visa vad de kunde åstadkomma genom att bygga ett bra samhälle och i arbetarkulturen fanns intresset att först erövra den ekonomiska statusen och sedan kulturen. Det yttrade sig -exempelvis så att hela musiksällskapet i Malmberget bestod av gruvisar.<br>Vad vet vi inte om Svante -Lindqvist?<br>&nbsp;? Möjligen att jag som ung hoppades ha talang för någon idrott men det visade sig att jag var hopplös på allt. Ibland brukar jag säga att om jag hade övat lika mycket på fiolen som jag stått och jonglerat med fotbollen hade jag varit helvetisk skicklig.<br>&nbsp;? Jag har ett extremt minne faktiskt. Jag kan komma ihåg prylar som hänt och ofta rena dialoger. Sedan är det en annan sak att man inte alltid minns alldeles rätt. Man förvanskar minnena ibland.<br>Snart är det jul, vad önskar du dig i julklapp?<br>&nbsp;? En stjärnkikare! Det skulle vara kul att lära sig lite mer om stjärnbilder.<br>Vilka förväntningar har du på nya kulturhuset?<br>&nbsp;? För min egen del och för den verksamhet jag presterar; noll! Vi, alltså JP Nyström, är en helt fri grupp som inte har några som helst bidrag någonstans ifrån. Jag gissar att kulturhuset blir för dyrt för oss.<br>&nbsp;? Vi hoppas dock att vi ska kunna ha vår sista festival, om två år 2007, i kulturhuset och som vanlig människa tycker jag att det ska bli trevligt att gå dit och lyssna på det andra gör.<br>Sätt ihop ditt drömlag på -scenen där du är den ende, nu levande, musikern.<br>&nbsp;? För mig betyder personligheterna lika mycket som färdigheterna men Gunnar Svensson på pianot, ska med. Börje Zettervall, som spelade tvåradigt dragspel, Kalle Lagerqvist och -Ragnar Lindqvist, som både spelade fiol, ska med. Vem katten ska jag ha med -ytterligare. Jo, Charlie Parker hade inte varit så dum. Han kan få vara med, tycker jag.<br>&nbsp;? Så vill jag ha Ulla Billqvist som vokalist och Simon Brehm som basist. Woody Guthrie, på sång och gitarr är en riktig hjälte. Han ska med. Halvard Blomqvist på cittra och en trumpetare; det blir fint med tvåradigt dragspel och trumpet. Det fanns en orkester i -Malmberget som bestod av tre -trumpetare och en fiol så jag vill också ha en trumpetare och det får bli -gällivarebon Kalle Bertlin.<br>Vad funderar du över när du har tid att tänka efter?<br>&nbsp;? Jag grubblar en hel del på de -värderingar vi har i dag och hur mycket utanpåverk det är som får ta så -fantastiskt stor plats i det här samhället. Vilka krafter är det som styr att vi har det som vi har det? Det låter kanske kryptiskt men ta bara radions och TV:s utbud och mystiska prioriteringar. Allt som är äldre än sex månader får inte förekomma.<br>&nbsp;? Ta också den här konsultvärlden. Kvalitetssäkringar, processtänkande, blitten och blatten.<br>&nbsp;? Och var har alla pensionärshem tagit vägen? När jag växte upp i -Malmberget fanns det minst fem -pensionärshem. Varför behövs inte de nuförtiden? Till exempel.<br><br>Svante listar sina tre favoriter:<br>RÖKVERK<br>&nbsp;? Hoyo de Monterrey, dubbelcorona<br>EFTER KONSERTEN<br>&nbsp;? Att sätta sig med -dojorna på instrumentpanelen och åka ifrån konsertlokalen mot en ny ort. Det är en oslagbar känsla och gärna med gaget i stöveln.<br>DOTTERN KLARA<br>&nbsp;? Klara, vår lilla dotter är given.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!