1Är det fler poliser ute i trafikenunder jul- och nyårshelgen?
– Nej det är det inte. Nu har jag inte koll på hur bemanningen ser ut för den lokala polisen ute i länet men jag tror inte att de har mer resurser under julhelgen.
2Så E10, E4 och E45 som är våra mest olycksdrabbade vägarprioriteras inte?
– Prioritera kan man göra på olika sätt. Man kan tillföra resurser men man kan också se till attde som tjänstgör prioriterar trafikövervakning under en intensiv trafikhelg. Fler poliser jobbar med samma sak utan att man är fler i tjänst.
3Vad är det som gör vägarnafarligare under storhelgerna?
– Det finns några saker som påverkar mer än andra. Det är mycket trafik, det skapas köer, man har bråttom, man håller inte avstånden, man gör farliga omkörningar, man har lastat bilen för tungt, man startar för sent och man har dåliga däck. Genom en rad faktorer skapar man problem för sig själv utan att se allvaret i det.
– Med ett ökat trafikflöde så ställs man inför fler och nya problem jämfört med en vanlig helg. Man är van att vara ensam på vägen till Kiruna men helt plötsligt så är man 10-15 bilar i en kö.
4Enligt statistik från Transport-styrelsen är 22 december den farligaste resdagen, tycker du manska försöka undvika den dagen?
– Vissa delar i det här kan man påverka själv som enskild bilförare men man är också i händerna på sina medtrafikanter. Så det är klart att om jag vet att 22 december statistiskt sett är en farlig dag så kanske jag av ren självbevarelsedrift ska välja att åka en annan dag.
5Men om man ändå måste göra sin julresa den 22 december...
– Då ska man minimera risken för olycka genom att säkerställa att man har gott om tid. Håll hastigheten, gör inga onödiga omkörningar, håll avstånden ha bra däck och lasta bilen på rätt sätt.
6Har du personligen varitinblandad i en trafikolycka?
– Nej.
7Har det någongång varit nära att sluta illa?
– Ja en gång för länge sedan när jag körde motorcykel. Jag mötte två bilar där den ena gjorde en farlig omkörning. Jag lyckades styra åt sidan så det blev aldrig någon olycka. Jag var i tjänst och kunde vände om och stoppa bilisten.
8Har du som polis varit på många olycksplatser?
– Ja det har blivit några stycken.
9Hur förbereder man sig för de otäcka scener man kan mötas av?
– I de flesta fall vid allvarliga olyckor är ambulans och räddningstjänst först på plats och polisens uppgift är att säkerställa att det inte sker fler trafikolyckor.
– Men visst händer det att vi är först. Det är en del av jobbet och det går inte att förbereda sig, man har inte en aning vad som väntar när man åker till jobbet.
10Vad är bilisterna sämst på?
– De kör för nära och för fort. De båda beteendena hänger ofta ihop, de som kör för fort kommer ikapp de som håller hastigheten. Det är inte alls ovanligt att vi rapporterar bilister som kört både för fort och för nära bilen framför.
11Vad är bilisterna bäst på?
– Generellt sett kan man säga att vi vintertid har bra däck på våra bilar. Jag har ingen statistik på det men det är min personliga erfarenhet. Sommartid är det värre, då har vi lättare för att köra slut på däcken. Sen kan jag märka en skillnad när det gäller belysningen, det är inte lika många som kör med trasiga lampor.
12Vilken vägsträcka i Norrbotten är farligast?
– Förmodligen är E10 farligast om man tittar på trafikflödet kontra olyckorna. Men det finns ett statistiskt problem i ett glesbefolkat län som vårat eftersom antalet dödsolyckor är så få att den statistiska felmarginalen gör det svårt att dra några konkreta slutsatser av det.
– Alla vägar med hastigheter över 70 som inte är mötesseparerade är potentiellt livsfarliga. Frontalkrockar man där så är sannolikheten stor att det går illa.