Ljuv musik i sommarkväll

Musik i sommarkväll.
Tölö kyrkokör, Kungsbacka.
Dirigent: Berit Larsson (orgelsolist).
Schola Cantorum.
Dirigenter: Erika Nilsson, Lena Stenlund.
Luleå domkyrka lördag 18 juni.

Norrbottens län2005-06-21 06:30
Två välljudande kyrko-körer möttes på lördagskvällen i Luleå domkyrka, från västkusten Tölö kyrkokör från Kungsbacka och Schola Cantorum, Mjölkuddskyrkans kör i Luleå. Båda är goda bevis för det ambitiösa arbete som läggs ned över allt i landet av kyrkomusiker som vill presentera god musik såväl inom ramen för gudstjänsten som för en mer utåtriktad konsertverksamhet.<br>Det fanns religiöst färgad musik, naturligt nog, i programmet men av det slag som hämtat sin inspiration ur en folklig tradition, som Anders Öhrwalls I denna ljuva sommartid, som körerna gemensamt inledde med under Lena Stenlunds ledning och som följdes upp med ett par kompositioner av Gustaf Nordqvist över kända bibliska texter från Matteusevangeliet och Psaltaren, Skåden liljorna respektive Allenast i Gud söker min själ sin ro.<br>Sedan var det dags för de båda körernas egna repertoarer och först ut var Schola Canto-rum med tre skönt klingande folkmelodier, David Wikanders arrangemang av Kristallen den fina, Östbjörkavarianten av Den blomstertid nu kommer och Malungspolskan Dansa Kicki, anförda av Erika Nilsson.<br>Tölökörens dirigent Berit Larsson är också en skicklig organist och det visade hon i en konsert för orgel i h-moll som egentligen är skriven av Antonio Vivaldi men som bearbetats av Johann Gottfried Walther, en avlägsen släkting till Johann Sebastian Bach och en högt ansedd som organist och kompositör med körpreludier som specialitet. Som bekant var också den unge Bach också starkt påverkad av Vivaldi.<br>Schola Cantorum sjöng också under Lena Stenlunds ledning Amatemi ben mio, en glad madrigal av italienaren Luca Marenzio, som framför allt gjort sig känd för sina madrigaler och villaneller, vilka kom att starkt påverka den engelska madrigalsången. En av konsertens höjdpunkter.<br>En annan höjdpunkt var Tölö kyrkokörs framförande av renässansmästaren Giovanni Pierluigi da Palestrinas Sicut cervus, ett praktexempel på den polyfona musikens återupprättande inom den kyrkliga liturgin. Texten är hämtad från 42:e psaltarpsalmens Såsom hjorten trängtar till vattenbäckar så trängtar min själ efter dig, o Gud. Deo dicamus av Gottfried August Homilius (som skötte det musikaliska livet i de tre viktigaste kyrkorna i Dresden) är en glädjefylld tacksägelse rakt igenom.<br>Den gregorianska sången Salve Regina avslutade Tölökörens avdelning ? som kom väl till sin rätt i domkyrkans katedrala miljö. Konserten avslutades gemensamt med en helsvensk sommarbukett om man så vill: Oskar Lindbergs fridfulla Stilla, sköna aftontimma, Waldemar Åhléns tydligen ofrånkomliga En vänlig grönskas rika dräkt, Hugo Alfvéns arrangemang av Uti vår hage och Glädjens blomster och så slutligen August Södermans vackra Benedictus ur hans Andliga sånger.<br>En stor förtjänst med denna konsert var att publiken fick bekanta sig med några relativt okända tidiga mästare, 1500-talets Marenzio och Bachs samtida Walther och Homilius.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!