Länets ovanliga monument

De står längs våra vägar och i våra städer och man passerar dem dagligen. Men varför står det egentligen en fem meter hög stol vid E4 i Rosvik och en 3,5 meter hög Lovikkavante vid skolan i Lovikka? Och hur gör man om man vil sätta upp ett eget monument? Norrbottens-Kuriren ger dig svaren.

Foto:

Norrbottens län2008-08-09 06:00
Under en tur i Norrbotten kan man tjusas av en vacker natur men även möta diverse överraskningar. Helt plötsligt kan ett par tremetershöga björnar dyka upp. Något man förstås inte är beredd på att möta. Möjligen då en björn i naturlig storlek. Och levande. Tremetersbjörnarna står längs E10:an och E4:an i Överkalix kommun. De tillhör en liten skara ovanliga monument som står utplacerade runt om i Norrbotten. Om man nu själv skulle vilja lämna sitt personliga avtryck i Norrbotten genom att sätta upp ett monument - hur gör man då? Som länsbo eller som besökare i länet? Tillstånd men inte bygglov
Något bygglov behövs inte för ett monument, enligt byggnadsnämden i Luleå. Det som behövs är ett tillstånd från markägaren som kan vara en privatperson eller staten. Men är det vid en väg du vill sätta upp monumentet blir det Vägverket du ska vända dig till. - Väglagen styr vad som får finnas vid vägen. Vi har hand om väg, dike och marken fram till skogskanten. Ytterligare 50 meter ut är det länsstyrelsen som har hand om marken. Så det är flera myndigheter man kan behöva vända sig till, säger Mats Lindström, trafiktekniker vid Vägverket region norr.

Vill du sätta upp ett monument vid en väg eller i dess närhet kan ett beslut ta allt från en månad upp till flera månader. Så under tiden som du funderar ut vad du skulle vilja lämna för märke här, kan du passa på att njuta av några som redan finns.
E4-stolen 

Den fem meter höga Rosvikshandelsstolen, även kallad ”E4-stolen” vid E4 Rosvik.
Skapare: affärens ägare Berti Holmgren.
Vad var tanken bakom?
– Det är kostsamt med lagliga skyltar. Och stolen fungerar bättre än en skylt. Den är känd över hela landet.
Hur lång tid tog den att göra?
– Den tog fyra dagar att göra. Jag gjorde två stolar för 14 år sen men de har ruttnat bort. Den här är av samma modell men med ett annat ryggstöd.
Vad är den gjord av?
– Impregnerat virke. 67,2 meter 8-tums virke till benen, 39,9 meter 5-tums virke till sitts och rygg och sen 8,1 meter virke utöver det.  

Lovikkavanten 

Den tre och en halv meter höga Lovikkavanten utanför skolbyggnaden i Lovikka.
Projektledare: Berith Roth vid Lovikka husmodersförening.
Vad var tanken bakom?
– Det var bara en rolig grej – att göra världens största Lovikkavante. Och vi är med i Guinness rekordbok.
Hur lång tid tog den att göra?
– Vi var 14 personer som stickade från 15 februari till 24 maj. Vi träffades en gång i veckan men de flesta stickade även hemma.
Vad är den gjord av?
– Ungefär 20 kilo Lovikkagarn och 2 1/2 kilo garn till broderiet.

Pajalaugglan

Den 11 meter höga ugglan ”Ture” mitt utanför busstationen i Pajala.
Konstnär: Gunnar Hansson.

Projektledare: Jan-Erik Blomqvist.
Vad var tanken bakom?
– Vi ville ha något som verkligen syntes. Man trodde att lappugglan var mer eller mindre utrotad men så hittades den här i kommunen. Den döptes efter förre kanslichefen i Pajala, Ture Johanson, som även var ornitolog och värnade om rovfåglar. (Blomqvist)

Hur lång tid tog den att göra?
– Vi höll på cirka fyra månader från och till. Var tre personer som byggde och så jag. (Hansson)
Vad är den gjord av?
– Ungefär sju kubikmeter trä från en riven ladugård och ett sju meter långt ståltubrör från Tyskland. (Blomqvist)

Hamnkranen

Den drygt 30 meter höga kranen i Södra hamn, Luleå.
Parkmästare: Lennart Berg.

Hamnchef: Leif Åberg.
Vad är tanken med att den får stå kvar?
– Det är ett landmärke från den tid då stuveriet fanns i hamnen. Kranen står kvar för eftervärlden så att man minns hur det var här förr. (Berg)
Varför sätta upp lampor?
– Det började i mitten av 90-talet. Jag ville sätta upp belysning för att få ett riktmärke på land. Något som man nu kan se från hav, luft och Bergnäset. (Berg)
Vad är den gjord av?
– Den gjordes i Motala mekaniska verkstad av stål som är nitat. Hytten har även en träskoning. Den stod klar 1951 tillsammans med ytterligare en kran som nu rivits. Den här togs ur bruk i början av 80-talet. (Åberg)

Jesusstatyn

Den två meter höga Jesusstatyn ute på Hälgrynnan vid infarten till Brändöskär.
Restaurerare: Ola Taube.
Vad var tanken bakom?
– Den nu avlidne konstnären Erik Marklund ville att Jesus skulle stå där och vaka över sjöfarare.
Hur lång tid tog den att göra?
– Det tog honom flera år. Han hade en idé om att få den sponsrad och göra den i brons, vilket inte blev fallet.
Vad är den gjord av?
– Erik gjorde den av armeringsjärn, sållduk och plastic padding. Vi restaurerade den 1987 och göt den med massiv betong. Använde ungefär 1.000 kilo betong till det.

Överkalixbjörnarna 

De tre meter höga björnarna vid E10 Räktforsen och E4 Lansjärv.
Konstnär: Svante Oskarsson.
Vad var tanken bakom?
– Överkalix kommun beställde dem. På deras flagga finns ju en björn men jag sa att jag inte ville göra den utan en mer naturtrogen björn.
Hur lång tid tog den att göra?
– Jag tog ledigt från skogsarbetet och det tog en månad att göra dem.
Vad är den gjord av?
– Först svetsade jag en järnstomme och till den gick det till båda björnarna åt 300 kilo järn. Sen lade jag på träet och det gick åt ungefär fyra kubikmeter trävirke till dem båda.

Rondellskulpturen 

Den åtta meter i diameter stora ”The opposite sphere” i Notviksrondellen, Luleå.
En av konstnärerna: Eva Gun Jensen.
Varifrån kom idén?
– Jag, Dan Lestander, Ricky Sandberg och Jan-Erik Falk satt en kväll 1991 inför OS i Albertville och kom på skissen. Där gjordes den i snö.
Vad är rondellskulpturen gjord av och vad var tanken bakom?
– Den är gjord av band i runtgående cirklar. Och så är den i två delar som är varandras motsatser, som symboliserar jing och jang. Det handlar om olikheter och motsatser som tillsammans bildar en helhet.
Hur lång tid tog den att göra?
– Den svetsades i tre månader men innan dess ritade ingenjörer på konstruktionen i 300 timmar.
Material?
– 17,7 ton plåt i kvaliteten Domex (SSAB Tunnplåts varmvalsade stål) som är rosttrög.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!