Krönika: Mediehuset når allt fler
Upplageutvecklingen för papperstidningarna är naturlig i en allt digitalare värld. Den digitala utvecklingen var också ett av de viktigaste skälen till att mediehuset Norrbottens media skapades 2007. Ägarna och ledningen insåg att det på sikt inte är hållbart att enbart stå på ett ben i framtidens mediavärld. En stor satsning på tv-kanalen 24 Norrbotten och en tydlig och målmedveten satsning på digitala medier inleddes.
I dag, snart tre år senare, kan jag konstatera att vi möter de fallande upplagorna med urstarka siffror i våra andra kanaler. Kuriren.nu når varje vecka stadigt mellan 85.000 och 90.000 unika besökare och har de senaste åren ökat trafiken med cirka 20 procent. tv-kanalen 24 Norrbotten har varje dag 35.000 unika tittare, som tittar i snitt två gånger per dag.
Totalt ökar våra nya kanaler avsevärt mer än vad papperstidningen minskar. Tanken bakom mediehuset fungerar. Läsarna och tittarna i Norrbotten konsumerar vårt material mer än någonsin tidigare, men det sker i fler kanaler än en. Utvecklingen mot allt fler kanaler är lika tydlig om man följer TV-utbudet i dag. SVT klarar sig inte genom att bara ha ettan och tvåan längre, utan sprider sitt innehåll i SVT 1, SVT 2, SVT24, Barnkanalen och Kunskapskanalen. TV 4 gör samma sak via TV 4 Fakta, TV 4 Plus, TV 4 Guld och TV 4 Komedi. Innehållet i de olika kanalerna blir allt mer individualiserat och även TV måste stå på flera ben för att klara framtiden.
Just nu håller vi på med ett omfattande arbete som ska resultera i att vi tydligare särskiljer materialet i våra olika kanaler. Varje kanal ska leva på sina egna meriter, vilket innebär att allt papperstidningsmaterial inte kommer att publiceras på webben, och allt webbmaterial kommer inte att publiceras i tidningen. De snabba nyheterna, bloggarna, chattarna, tävlingarna passar bäst på webben. De avslöjande grävjobben, de vackra och läsvärda reportagen och de förklarande fördjupningarna är bäst lämpade för papper. Organisatoriskt vrider vi och vänder på varje sten för att ytterligare stärka oss och bättre anpassa oss för flerkanalspublicering. Vi har nått långt i vår strävan att gå från tidningsföretag till mediehus, en förändring som inte går över en natt.
Papperstidningen är långt ifrån död, utan lever och frodas i allra högsta grad. Fortfarande ägnar vi på redaktionen överlägset mest tid och kraft på den produkt du läser just nu. Jag gläds åt att 2010 ser ut att bli ett riktig bra år för upplagan och i skrivande stund har Kuriren en högre totalupplaga än helårssiffran för 2009. Det gör att jag känner mig positiv inför upplageutvecklingen resten av året. En annan positiv siffra för Kuriren är vår räckvidd, det vill säga antalet dagliga läsare. Sifos Orvesto-mätning visar att Kuriren 2009 hade 69.000 läsare per dag. Det innebär att varje sålt exemplar läses av 3,3 personer. En siffra som är en av Sveriges absolut bästa. Trevlig helg!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!