Krönika: En satsning på framtidens mediekanaler

Norrbottens län2012-06-16 06:00

Nu storsatsar vi på framtiden. För läsarnas och tittarnas bästa.

Ingen kan ha missat den digitala mediexplosionen. Allra tydligast märks den på flygplatser. För tio år sedan satt nästan alla med varsin tidning och väntade på sin flygavgång. I dag sitter de flesta resenärerna och konsumerar medierna i sin bärbara dator, surfplatta eller mobil.

Den digitala dominansen sköljer över världen och förändrar våra medievanor, och vårt sätt att leva, på ett dramatiskt sätt. Allt information finns tillgänglig överallt, hela tiden. För ett medieföretag är informationsboomen både en stor möjlighet och en stor utmaning .

Möjligheterna i det nya medielandskapet är i princip oändliga. Kurirens redaktion publicerar sig i dag på papper, på internet, i mobilen, i TV, på Facebook och Twitter. Det är rena drömmen för oss journalister att kunna nå våra läsare och tittare i så många publiceringskanaler. När jag började i den här branschen i slutet på 80-talet hade vi bara en publiceringskanal - den papperstidning du läser just nu.

Utmaningen består i att se till att finnas med i alla de informationskanaler som våra läsare och tittare efterfrågar. Vi kan inte välja antingen eller, utan måste satsa både analogt och digitalt samtidigt. Kuriren som papperstidning läses av cirka 70.000 människor varje dag och är fortfarande vår huvudprodukt, samtidigt som våra digitala publiceringskanaler hela tiden kraftigt ökar i popularitet. Utvecklingen är blixtsnabb och kräver stor flexibilitet, öppenhet och kunskap om allt nytt. Det som är populärt i dag kan vara glömt och uråldrigt i morgon. Det gäller hela tiden att ligga före och försöka förutspå och anpassa sig till framtiden.

I veckan har vi inom Norrbottens media tagit ett stort steg in i framtiden genom att besätta två tjänster som digitala redaktörer. De som fick tjänsterna är Klas Hallvarez och Hans L Olofsson, två journalister som redan i dag jobbar i huset, men från och med i höst på heltid ska jobba fram underlaget till Norrbottens medias framtida digitala publiceringsplattformar. Både Klas och Hans är djupt rotade i journalistiken, men har en digital kunskap utöver det vanliga. Inga externa kandidater kunde mäta sig med deras kompetens.

De två digitala redaktörerna får en nyckelroll i ett projekt som har som syfta att säkerställa att norrbottningarna även i framtiden på ett optimalt sätt kan ta del av vår journalistik. Den satsning vi gör inför framtiden är unik och jag kan lova att den kommer att ger er läsare mycket positivt under de närmaste åren, oavsett om du föredrar papperstidningen eller våra digitala kanaler.

Trevlig helg!

Mats Ehnbom, 40, är chefredaktör och ansvarig utgivare för Norrbottens-Kuriren och 24 Norrbotten. Han är väldigt mycket både och när det gäller mediekonsumtion.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!