Den årliga undersökningen som kartlägger svenskarnas internetvanor visar på en häpnadsväckande snabb utbredning av datorer, smarta telefoner och surfplattor i de lägsta åldersgrupperna. Internetdebuten har gått kraftigt ner i åldrarna de senaste åren, och nätanvändningen är nu utbredd även hos 2- och 3-åringar.
Barn mellan 12 och 15 år, så kallade "digitala infödingar", får anses vara 100 procent uppkopplade. 96 procent i den åldersgruppen har tillgång till en bärbar dator och 85 procent till en smart telefon eller surfplatta.
Undersökningen visar att barnfamiljer av i dag i mycket hög grad har anammat den digitala tekniken. Var tredje barnfamilj har till exempel en surfplatta i hushållet.
Undersökningen visar också på de klyftor i samhället som internet inneburit. 1,2 miljoner svenskar, de flesta över 45 år, använder sällan eller aldrig internet. Var fjärde svensk mellan 16 och 45 år känner sig inte delaktiga i informationssamhället, och i gruppen personer över 56 år känner sig majoriteten utanför.
Min egen bransch, mediebranschen, befinner sig mitt uppe i den här snabba internetutvecklingen. För oss journalister har internets expansion inneburit en kraftigt ökad räckvidd. Norrbottens-Kuriren, Kuriren.nu och 24 Norrbotten når i dag mer än dubbelt så många människor dagligen jämfört med när vi enbart publicerade oss i en papperstidning.
En annan oerhört positiv sak för oss är att internet har inneburit att vi nu når fram till de unga läsargrupperna i oerhört mycket högre utsträckning än tidigare. En färsk undersökning visar att dagstidningarnas största läsargrupper på internet är personer födda på 1980- och 1990-talet. Papperstidningen och tv lockar mest en lite äldre målgrupp medan internet är mest intressant för de yngre. Med andra ord en mycket lyckad kombination av olika publiceringskanaler, som inte exkluderar någon åldersgrupp.
Trots att vi når enormt många fler norrbottningar än tidigare är internet en stor utmaning för oss på Kuriren. Vi jobbar just nu hårt med olika utvecklingsprojekt för att hitta metoder att finansiera vår journalistik i de nya kanalerna. Som jag tidigare beskrivit kommer vi att börja ta betalt för en del av vårt digitala innehåll. Samtidigt som vi lanserar ett betalsystem förbättrar, utökar och individanpassar vi vårt digitala utbud. Vi kommer också att ha abonnemang där vi kombinerar vår papperstidning med olika digitala utgåvor i mobiltelefon, surfplatta och dator.
För att ytterligare vässa våra digitala förmågor har vi i dag kick-off för en Digital akademi i vårt mediehus. Akademin är en ambitiös satsning på kompetenshöjning av personalen som ni läsare kommer att kunna dra nytta av i framtiden.
Trevlig helg!