Kräver skadestånd från Vattenfall
- Jag höll på att få spader. Kyldiskarna stannade och kassan stod stilla. Varorna måste registreras för hand och priserna fick vi hämta från hyllorna. Någon lunch var inte att tänka på, säger Gun-Britt Andefors.
Det tillvägagångssättet har hon fått använda vid flera tillfällen.
- Jag har ett extrabatteri till kassan men det räcker bara för en kort tid, sedan är det kört. Jag tappar kunder på det här och det har man inte råd med i en landsbygdsbutik, säger Gun-Britt Andefors.
Maten förstörs
Sedan februari har hon tecknat ned alla avbrott, i dag uppgår de till nästan 30 timmar. Samtliga av dem har handlat om flera timmar och ofta har de inträffat under helger. Vid varje tillfälle får Gun-Britt Andefors kalla in extra personal. Det tar tid att registrera in inköpen i kassan i efterhand och dessutom måste förstörda mejeri- och charkuterivaror slängas bort.
Hon har alltid kontaktat Vattenfall för att få svar på hur länge strömmen blir borta och även med en förhoppning att få veta vad det beror på. Men några svar har hon aldrig fått.
Kundtjänst vet inget
- Vissa gånger har det varit svårt att komma fram och jag hamnar alltid på kundtjänsten där de inget vet. Nu får det vara nog, vi betalar dyra elräkningar och en liten butik är väldigt känslig, driftsäkerheten måste garanteras, säger hon.
Gun-Britt Andefors kommer nu att kräva skadestånd av Vattenfall. Totalt handlar det om cirka 50 000 kronor som hon har förlorat på grund av elavbrotten.
Björn Wikström vid Vattenfalls presstjänst bekräftar att det har varit problematiskt med elförsörjningen i Pålänge. Men enligt honom ska det nu vara avhjälpt.
- Vi har haft ett tiotal avbrott sedan mars månad och det har berott på en ventilavledare som sitter på stolparna för att ta bort överspänning vid åska. I dagarna har vi plockat bort de sista och förhoppningsvis ska allt fungera nu. Annars sitter felet någon annanstans, säger han.
Tidskrävande
Att det dröjt så lång tid innan fel-et avhjälpts beror på att arbetet är svårt, enligt Björn Wikström. Det sitter en ventilavledare på varje stolpe. För att hitta vilken som orsakar ett avbrott måste varje stolpe kontrolleras och det tar tid. De senaste dagarna har Vattenfall satt in extra personal för att komma tillrätta med detta. Om inget ytterligare avbrott sker inom sex månader kan de boende i Pålänge känna sig säkra på att Vattenfall funnit rätt orsak till problemet.
Dåligt bemötande
Avseende bemötandet av Gun-Britt Andefors konstaterar Björn Wikström att det är dåligt.
- Så ska det inte vara. Via vår Kundtjänst ska hon bli hänvisad till en ansvarig person. Det är en av kundtjänstens uppgifter, säger han.
Kravet på ersättning ska också ske via kundservice.
- Ersättning kan man alltid få men det är en efterhandshistoria, säger Björn Wikström.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!