Konsertmorgon med trolskt blås

Festspelen i Piteå 2005
Morgonkonsert
John Bauer Brass (Fredrik Ljungberg och Magnus Jonsson, trumpeter; Per Wilhelmsson, valthorn; Klas-Henrik Djärf, trombone; Yngve Nordström, bastuba)
Bölebyns garveri torsdag 7 juli

Norrbottens län2005-07-08 06:30
önköpings Sinfonietta, som är årets ?husband? under festspelen i Pite älvdal, hyser inom sig också en liten bleckblåsargrupp, som framträder under namnet John Bauer Brass, efter konstnären som gjorde trollen folkkära i Sverige, den som först illustrerade sagosamlingen Bland tomtar och troll.<br>John Bauer Brass företräder en instrumentgrupp som i och med de militära musikkårernas avveckling alltmer kommit på undantag i Sverige. <br>De fem spelskickliga medlemmarna gör för sin del en lysande propaganda för det man brukar kalla för symfonisk blåsmusik. Förr i världen var det som sagt regementsmusik som stod för den musiken i sällskap med många hornmusikkårer på bruksorter och kurhotell och Frälsningsarméns musikkårer.<br>På torsdagsmorgonen höll John Bauer Brass konsert vid Bölebyns garveri från en liten scen med Piteälven i fonden. Framför den vackra tavlan passade en publik på inemot 150 personer på att lyssna i gröngräset utanför garveriet och fick höra musik som sträckte sig från Bach till Sjostakovitj, från musikal och opera till förädlad svensk folkton.<br>Två trumpetare, en trombonist, en valthornist och en bastubaspelare uttryckte med luftig elegans och klangskönhet till exempel några av rollfigurerna i musikdramerna West Side Story av Leonard Bernstein och Porgy and Bess av George Gershwin. <br>Per Wilhelmsson gestaltade via sitt valthorn Tony i kärleksförklaringen till Maria och Fredrik Ljungberg var med sin trumpet Bess i I Loves You Porgy.<br>Ton-Eriks visa ur Nils Lindbergs arrangemang på folkmelodier Svit i folkton passade alldeles förträffligt i den lantliga idyllen i Bölebyn. <br>En sats ur en av Johann Sebastian Bachs violinkonserter fanns med i programmet med en välkänd sydstats- och jazzlåt som kontrast, When the Saints Go Marching Home med Händels Hallelujahkör som synnerligen kortlivad introduktion. When the Saints är ursprungligen en gospel från 1930-talet som Louis Armstrong påpassligt gjorde till en hit, när den kom ut.<br>Ett extranummer måste till och det av ädel vara ? en polka, som ingår i baletten The Golden Age, musik med en gnutta av den typiska ironiska grimasen, som karaktäriserar Sjostakovitj. Det här var en benådad bonusföreställning av den art som festspelen i Piteå brukar bjuda på och som i år fick extra glans av nådiga vädergudar.<br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!