Köksboomen fortsätter
Svenskarna är beredda att lägga mycket pengar på sina kök. Just nu rider köksföretagen på en positiv våg.
Fakta / Köksmarknaden i Sverige
<P>Den svenska köksmarknaden domineras av Ikea, Ballingslöv och Nobia, dessutom finns flera mindre köksföretag. Marknaden värderas till cirka 2, 7 miljarder kronor i producentledet.<BR><BR>Nobia: <BR>Omsättning: 2004: 11.337 miljoner kronor, 2003: 9.273 miljoner kronor.Vinst efter finansnetto: 2004: 840 miljoner kronor, 2003: 500 miljoner kronor.<BR>Aktiekurs: 71 kronor vid börsintroduktion i juni 2002, 114 kronor den 25 maj i år.<BR>Verksamhet i bland annat Norden, Storbritannien, Österrike och Tyskland.<BR>Varumärken: Bland annat Marbodal, Myresjökök, Poggenpohl, HTH-kök.<BR><BR>Ballingslöv:<BR>Omsättning: 2004: 1.298 miljoner kronor, 2003: 1.205 miljoner kronor.<BR>Vinst före skatt: 2004: 115,1 miljoner kronor, 2003: 99, 6 miljoner kronor.<BR>Aktiekurs: 63:50 kronor vid börsintroduktion i juni 2002, 136 kronor den 25 maj i år.<BR>Verksamhet i Skandinavien och Storbritannien.<BR><BR>Ikea:<BR>Ikea lämnar inga uppgifter men säger: ?kök går bra för oss och vi kommer att fortsätta satsa på kök?.<BR>TT <BR><BR><STRONG>Fakta: Så ska köket se ut<BR></STRONG>Tina Björeman, inredare på Ikea, sammanfattar kundernas vanligaste önskemål:<BR># Personligt med originella, smarta lösningar, inga standardlösningar som passar alla.<BR># Funktionen viktig, till exempel stora, breda lådor som slukar mycket och ger bra översikt.<BR># Ugn i högskåp.<BR># Kåpor tillbaka över spisen.<BR># Trenden med öppna hyllplan är på väg bort. Nu gäller skåp, igen.<BR># Många vill ha romantiska, lantliga kök, men inte storstadsborna. De vill ha blanka material.<BR># Vitt är fortfarande populärt, liksom ek. <BR>TT</P>
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!