Köksboomen fortsätter

Svenskarna är beredda att lägga mycket pengar på sina kök. Just nu rider köksföretagen på en positiv våg.

Norrbottens län2005-06-14 06:30
<P>Köksmarknaden i Sverige domineras av Ikea, Ballingslöv och Marbodal, som ägs av Nobia. Både Ballingslöv och Nobia har till skillnad från andra nya börsbolag gått starkt på börsen sedan de introducerades i juni 2002. Nobia ökade sin försäljning med 22 procent i fjol och Ballingslöv med 8 procent jämfört med 2003. Samtidigt steg vinsten med 49 procent för Nobia och med 18 procent för Ballingslöv.<BR>Prisökningarna på bostadsmarknaden gör att många känner sig rikare, även om de inte sålt huset än, och dessutom gör värdeökningarna att bostadsägarna kan passa på att låna extra på bostaden för att renovera.<BR><BR><STRONG>Nybyggen</STRONG><BR>? Konsumenterna är villiga att satsa mer på boendet, eftersom de räknar med att få igen varenda krona när de säljer, säger Anders Jönsson, marknadschef på Ballingslöv.<BR>De låga räntorna gör också sitt till och reportage i inredningstidningar och gör-det-själv-program på TV späder på trenden.<BR>? Det som är nytt är att nyproduktionen av både villor och lägenheter har tagit rejäl fart. Det är också en stor verksamhet för oss i branschen, säger Anders Reuthammar, VD för Marbodal. ? Den utvecklingen är väldigt markant nu och har lagt sig ovanpå en redan stark konsumentmarknad.<BR><BR><STRONG>Dyrare grejor</STRONG><BR>Men det är inte bara så att det säljs fler kök. Betalningsviljan har ökat och värdet på varje sålt kök är högre nu än tidigare. Det blir lite finare knoppar, lite exklusivare träslag i köksbänkarna och fler och lyxigare maskiner.<BR>? Förr var köket ett nödvändigt ont. Ett ställe för matlagning och att förvara porslinet i. Men i dag är männen mer involverade i köket, och då är det kanske lättare att få till en bra investering, säger Anders Jönsson.<BR>Tidigare tog det mycket lång tid mellan köksbytena, de byttes inte ut förrän de var utslitna. Så är det inte längre.<BR>? Köken håller visserligen lika länge som förr, men konsumenten vill byta och ha förnyelse, säger Anders Jönsson.<BR><BR><STRONG>Badrum också</STRONG><BR>Det är inte bara dominanterna på marknaden som säljer fler kök. Ett annat exempel är Tibrokök som nyligen beslutade att investera tio miljoner kronor i en ny monteringslinje. Orsaken är ökad efterfrågan och investeringen kommer att fördubbla monteringskapaciteten jämfört med i dag.<BR>Parallellt med renoveringsboomen i köken pågår också en badrumstrend, även om den omsätter mindre pengar.<BR>? Just nu är badrumstrenden kanske ännu starkare, den är jättestark. Man behöver bara titta på bostadsbeståndet så förstår man att det finns en jättemarknad, säger Anders Jönsson på Ballingslöv, som också säljer badrumsutrustning.</P>
Fakta / Köksmarknaden i Sverige
<P>Den svenska köksmarknaden domineras av Ikea, Ballingslöv och Nobia, dessutom finns flera mindre köksföretag. Marknaden värderas till cirka 2, 7 miljarder kronor i producentledet.<BR><BR>Nobia: <BR>Omsättning: 2004: 11.337 miljoner kronor, 2003: 9.273 miljoner kronor.Vinst efter finansnetto: 2004: 840 miljoner kronor, 2003: 500 miljoner kronor.<BR>Aktiekurs: 71 kronor vid börsintroduktion i juni 2002, 114 kronor den 25 maj i år.<BR>Verksamhet i bland annat Norden, Storbritannien, Österrike och Tyskland.<BR>Varumärken: Bland annat Marbodal, Myresjökök, Poggenpohl, HTH-kök.<BR><BR>Ballingslöv:<BR>Omsättning: 2004: 1.298 miljoner kronor, 2003: 1.205 miljoner kronor.<BR>Vinst före skatt: 2004: 115,1 miljoner kronor, 2003: 99, 6 miljoner kronor.<BR>Aktiekurs: 63:50 kronor vid börsintroduktion i juni 2002, 136 kronor den 25 maj i år.<BR>Verksamhet i Skandinavien och Storbritannien.<BR><BR>Ikea:<BR>Ikea lämnar inga uppgifter men säger: ?kök går bra för oss och vi kommer att fortsätta satsa på kök?.<BR>TT <BR><BR><STRONG>Fakta: Så ska köket se ut<BR></STRONG>Tina Björeman, inredare på Ikea, sammanfattar kundernas vanligaste önskemål:<BR># Personligt med originella, smarta lösningar, inga standardlösningar som passar alla.<BR># Funktionen viktig, till exempel stora, breda lådor som slukar mycket och ger bra översikt.<BR># Ugn i högskåp.<BR># Kåpor tillbaka över spisen.<BR># Trenden med öppna hyllplan är på väg bort. Nu gäller skåp, igen.<BR># Många vill ha romantiska, lantliga kök, men inte storstadsborna. De vill ha blanka material.<BR># Vitt är fortfarande populärt, liksom ek. <BR>TT</P>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!