Klar strategi för turism i öster

Arbetet med att sammanföra Östra Norrbotten när det gäller besöksnäringen fortskrider. Nu är en framtidsbok utgiven och Heart of Lapland har därmed en tydlig strategi fram till år 2010.
Linda Frohm, delägare i Hotell Valhall i Kalix, ska fortsättningsvis arbeta halvtid med att knyta fler kontakter med bland annat Finland.

Norrbottens län2006-02-09 06:30
Heart of Lapland består av de flesta entreprenörerna från Pajala, Övertorneå, Haparanda, Kalix och Överkalix, samt respektive kommuner. <br>Under många år har det talats om att turismnäringen är den enda utvecklingspotentialen för glesbygden och att entreprenörerna måste samarbeta för att nå framgång men det har varit mycket snack och vägen till framgång krokig. Då bildades Heart of Lapland med uppgiften att gå från ord till handling. <br>Samla projekt<br>Svårigheten har varit att få alla olika projekt samlade under en enhet och tillsammans sträva mot samma mål. Därför gjordes 70 djupintervjuer av slumpmässigt utvalda personer i området. Svaren på rapporten har samlats i en framtidsbok för Heart of Lapland. Allt för att tillsammans sträva åt samma håll. <br>&nbsp;? Visst har det redan hänt jätte-mycket men bollen har precis kommit i rullning, säger Linda Frohm, som minskar sitt arbete på Hotell Valhall med 50 procent för att arbeta åt Heart of Lapland. <br>Alla ska komma till tals<br>Hennes nya arbetsuppgifter består av att samla medlemmarnas åsikter, se till att alla får komma till tals. Frohm ska även påverka kommunerna så de börjar tänka mer på en destination, att om en person kommer in på en turistbyrå i Pajala eller Töre så ska de känna igen sig. <br>Hela området ska präglas av enhetliga kläder och gemensam information översatt till olika språk. I dagarna finslipas den nya hemsidan som även den ska erbjuda information på en mängd olika språk, samt möjligheten att boka en färdig paketresa till regionen.<br> Enligt Linda Frohm handlar det om kvalitet och alla medlemmarna ska kvalitetssäkras med hjälp av Tourquality. <br>Svenska staten ska under våren göra en så kallad ?road show? i Ryssland. Då skall fem olika miljonstäder besökas för att marknadsföra olika besöksregioner i Sverige. De utvalda är Stockholm, skidorterna, Småland och Heart of Lapland.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!