Katarina Fallholm lovar ingen bröstchock

Operasångerskan Katarina Fallholm står inför ett av sina mest omtumlande ögonblick som artist. Tillsammans med Richard Engfors tävlar hon på lördag i Melodifestivalens sista kvalomgång. 
Årets festival har hittills handlat väldigt mycket om tre saker. Bröst, korta kjolar och den eviga frågan om rätt låt vann. Låtarna, eller bidragen finns såklart med i bilden, men trenden är att de kommer allt mer i skymundan av allting runt omkring.
? Vi har varken någon bröstchock eller nakenchock att bjuda på. Bara en helt vanlig chock, säger Katarina Fallholm och brister ut i skratt. 

Norrbottens län2005-03-01 06:30
<P>? Men det är lite tvådelat det där, synd att det blivit så mycket fokusering på bröst och korta kjolar i media, samtidigt som det måste få vara show när det är Melodifestival. Jag menar, hur kul är det samtidigt att bara stå där i en "fin" klänning på scen? <BR>Chock eller inte i bagaget. Firma Fallholm/Engfors scenshow på cirka tre minuter går i alla fall loss på i runda slängar 240.000 kronor, så ni TV-tittare kan nog räkna med något extraordinärt på lördagskvällen. Kläderna designas av en av landets mest kända modeskapare, Lars Wallin. Och duon har allt från en egen sminkös till <BR>perukmakare på plats i Växjö. <BR><BR><STRONG>"En helt annan roll"</STRONG><BR>? De flesta andra artisters scenshower går på runt 50.000 kronor, men vi har bomber på scen à la E-Type och peruker och sminkning så det inte ens är säkert att folk kommer att känna igen mig. Detta är långt från operasångerskan Katarina Fallholm, här spelar jag en helt annan roll på scen. <BR>Du är inte rädd att din "gamla" operapublik ska rynka på ögonbrynen?<BR>? Nej, fast jag jag har tänkt på det, och vet också att många inom klassisk musik vill att den ska vara lite "finare" än all annan musik. Jag tror tvärtom att det här är jättebra för opera, och att den via Melodifestivalen kan nå ut till en helt annan publik. Vill de klaga så låt dem, de kan i alla fall inte säga nåt om min vokala insats eller min sceninsats. <BR>Vad tycker du om festivalen så här långt?<BR>? Lite besviken är jag, det måste jag säga. Det enda som riktigt har berört mig hittills är Lagaylia Fraziers låt. Vilken röst och "output" hon har! Men många andra låtar blir man tyvärr trött på efter 15 sekunder. <BR>Hur mycket tror du kläder och show betyder för utgången av tävlingen?<BR>? Egentligen tror jag inte man kan vinna med en halvdålig låt bara för att man har en djup urringning eller annat. Fast visst kan det spela roll vem som framför ett bidrag, Martin Stenmarcks låt tror jag till exempel inte hade gått vidare om det inte hade varit just han som framfört den. <BR>Katarina Fallholms och Richard Engfors låt Ready For Me, som Kuriren också får en exklusiv förhandslyssning på, är skriven av Fredrik Kempe som vid det här laget är en rutinerad schlagerdeltagare. Temat på låten kan väl närmast beskrivas som operarefränger möter technosymfoni. Mezzo-sopran Katarina Fallholm på refräng och Richard Engfors med en egen variant av prat-rap-sång på verserna. Ganska annorlunda i schlagersammanhang, där mer traditionell pop och schlager brukar dominera. <BR><BR><STRONG>Full fart i tuff konkurrens<BR></STRONG>? Jag tror att Ready For Me kan funka jättebra och att både barn och vuxna kommer att gilla den. Det är mycket fart, fläkt och riv i låten.<BR>På lördag ställs duon bland annat mot artister som Katrina and The New Wave, Anne-Lie Rydé, Nanne Grönwall och ex-Barbadossångaren Mathias Holmgren. Tuff konkurrens med andra ord. <BR>? Det här ska bli hur kul som helst. Det är mycket som är annorlunda mot för att göra en opera där man har två timmar på sig att beröra en publik. Här har du tre minuter och en låt på dig att visa något. <BR>Redan i morgon, onsdag åker Katarina Fallholm till Växjö för att starta förberedelserna inför lördagens TV-sända festival. Väl nere på plats är mediauppbådet naturligtvis enormt, och konstigt vore väl annars. Förra veckans deltävling sågs av nästan tre miljoner människor.<BR>? Stämningen på den första presskonferensen vi hade i Stockholm var helt otrolig, och det kommer bli mycket att stå i därnere. Vi kommer att repa låten minst tio gånger på plats, varav generalrepetition är på fredag med full utstyrsel, bomber och allt. <BR>Blir det någon fortsättning på din nya karriär utanför operan?<BR>? Man vet aldrig. Fredrik Kempe skriver fantastiska bakgrunder till sådana typer av låtar och vi har pratat en del om att jobba ihop igen. Men jag vet inte, det här ska bli jättekul att göra men sen får vi se. Kanske blir det här första och sista gången.&nbsp;</P>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!