LÄS FLER NÖJESNYHETER PÅ DUONOJE.SE
På lördag kommer Tubecon till Luleå, Sveriges första och följaktligen också största YouTube-turné. Arcushallen är scenen och ett 30-tal YouTubers kommer finnas på plats, däribland luleåsonen Jimmie Star.
Totalt har de deltagande YouTube-stjärnorna nästan fem miljoner följare. Men jag är inte en av dem.
Jag brukar vilja tro att jag hänger med i svängarna och är åtminstone lite sådär lagom insatt i vad som händer och sker omkring mig. Åtminstone när det gäller musik brukar jag försöka att alltid ha något sånär koll på vad som är nytt och inne. Dessutom har jag en nioårig dotter som håller mig uppdaterad på vad som händer i 9-åringarnas värld. Jag vet exempelvis vilka Marcus och Martinus är (och vem som är vem, tror jag...), och jag vet även vad musical.ly är för något, även om jag fortfarande inte riktigt förstått vad poängen med det är.
Men när det kommer till YouTubers sträcker sig min kunskap inte längre än till att jag har koll på vem Pewdiepie är och ungefär vad han sysslar med. Lousie Hammar, Joel Wetzel och STHLM Panda? Totalt okända namn för mig.
Läs mer: Här är Tubeconstjärnorna som kommer till Luleå
Och det är kanske inte så konstigt. Jag tillhör helt enkelt inte den grupp av människor som de här, i vissa kretsar, superkända stjärnorna riktar sig till, trots att jag inte direkt är lastgammal. Och det lilla jag har sett verkar mest bara skrikigt och poänglöst. Vilket är ungefär vad människor ur den äldre generationen genom alla tider har sagt om ungdomarnas kultur.
Hursomhelst. På Tubecon får fansen chansen att träffa sina vloggande, prankande och allmänt spexande idoler öga mot öga. Tittar man på programmen från tidigare stopp på turnén (programmet för Luleå har i skrivande stund inte presenterats än) kommer dagen att bjuda på ”Meet & Greet”, ”Q&A”, dansuppvisning och diverse tävlingar. Alltihop för ynka 250 kronor.
För en mossig stofil som jag själv kan det här tyckas totalt poänglöst. Det här är ju helt vanliga människor som genom ren tur och att skrika högst har lyckats ta sig ur det allmänna YouTube-bruset och fått tusentals entusiastiska följare. Varför skulle någon vilja "meeta och greeta" dem, och vad frågar man Yumi & Tomu om, egentligen?
Å andra sidan är det här en ganska sund utveckling av kändisskapet. Det krävs onekligen något extra för att sticka ut i ett hav av bokstavligt talat miljontals aspirerande YouTube-fenomen, även om jag genom mina grumliga linser kanske inte alltid kan se vad det är. Kreativiteten flödar, oftast helt utan påverkan från diverse storbolag och andra PR-människor. Det är svårt att ha några invändningar mot det.
Så ja, jag fattar nog ändå (tror jag). Åtminstone har jag kommit på en förklaring som jag själv kan förstå och relatera till: Jimmie Star och Binahoney är för dagens kids vad Kurt Cobain och Shannon Hoon var för mig på det gamla gråa 90-talet - den nya tidens rockstjärnor.