Inspiration till mod och mode

Camilla Vikström tog steget och startade eget inom modebranschen. Nu bygger sitt varumärke på bilder, filmer, musik och känslor. – När man vågar släpper man energierna lösa, är man inte rädd öppnas möjligheterna. Det vill jag inspirera till.

Camilla vikström driver webshopen Love for strangers. Just i dag arrangerar hon en fotografering för så kallade imagebilder som ska hjälpa henne förmedla den känsla hon vill att Love for strangers ska stå för.

Camilla vikström driver webshopen Love for strangers. Just i dag arrangerar hon en fotografering för så kallade imagebilder som ska hjälpa henne förmedla den känsla hon vill att Love for strangers ska stå för.

Foto: Kurt Engström

Norrbottens län2013-06-29 05:00

Jag såg på Facebook att någon av mina vänner gillat Loveforstrangers.com. Man ser ju ofta att vänner gillat olika sidor utan att bry sig nämnvärt om det, men av någon anledning, kanske bara ett annorlunda namn, väcktes min nyfikenhet och jag klickade mig in på sidan. Där såg jag en Luleåadress och klickade mig vidare för att ta reda på mer, hamnade på en webshop för mode och valde att lägga nästa klick på knappen "inspiration", för att få en överblick. Jag hade väntat mig ett stylat modereportage, men fick något annat.

Bilder, bilder, bilder. Människor. Djur. Texter. Rockstjärnor. Mode. Tatueringar. Vapen. Curt Cobain, Ryan Gosling, Kate Moss och Lana Del Rey. Skateboards. Knallrosa hår. Humor. Rörliga gif.-bilder med klipp från kultfilmer och gulligadjurvideos. Neonskyltar. Snygga tjejer. Dödskallar och musikvideor. Hamburgare. Fåglar, hav och månen. Cigaretter och nakna bröst. Läderlappen, Angelina Jolie och Edward Scissorhands. Skor. Långfingrar, Twin Peaks och kassettband. Mjukglass. James Dean. Populärkultur och festivalkänsla.

Meter för meter. Likt ett jättelikt Instagramflöde i retroladdade pastelltoner.

– Moodboarden sticker ut, och ska sticka ut, nästan för mycket. Det är lite mycket pistoler och dödskallar och en del tycker att den är sexistisk och det kan väl hända, men jag tycker att den är bra, säger Camilla Vikström som driver Love for strangers.

I stället för att enbart posta bilder på kläder använder hon bilder från moodboarden i marknadsföringen på Facebook.

– Bilder förmedlar mer än ord kan säga och kan samtidigt skapa en känsla av det man vill inspirera till. Visst är produktbilder bra, men inte i början när man vill bygga ett varumärke.

Vi träffas en blåsig junidag under Bergnäsbrons östra fäste. Just i dag står en modefotografering på schemat, Camilla behöver så kallade imagebilder till webshopen. Vid sin sida har hon modellen Stina Nordbrandt och fotograferna Andreas Sundbom och Susanne Eriksson. Platsen, den silkiga klänningen och smyckena är alla medvetna val från Camillas sida.

– Jag vill förmedla en känsla av att våga, inte vara rädd och bryta gränser. Det är därför jag valde den här klänningen mot den här bakgrunden, det skapar kontraster. Man sticker ut men ändå med en fingertoppskänsla av stil.

Camilla Vikström jobbade många år som varumärkesansvarig på modedistributionsföretaget MnO i Stockholm.

– När jag fick varumärket One teaspoon i min hand för att lansera det i Europa växte många tankar om att starta eget fram. Jag reste mycket och träffade många människor, speciellt tjejer, som vågade bryta ny mark. Tjejer som inte var rädda för att ta steget ut och starta eget med de drömmar och den passion de hade.

Och så småningom om blev Camillas egen dröm också verklighet. 2010 flyttade hon hem till Luleå och startade ett eget bolag och i april i år lanserades webshopen Love for strangers.

De många erfarenheter och kontakter i modebranschen hon skaffat sig genom åren har varit värdefulla i skapandet av webshopen.

– Idén är dels att få ut de varumärken jag personligen tror på, dels att få leva ut min passion för kläder. Jag vill leka mig fram, inspirera, väcka intresse och visa något annorlunda, lite mer unikt och förmedla det på ett enkelt sätt.

Att kunna leva på det hon tror på är den långsiktiga drömmen, men inget hon förväntar sig ska ske över en natt.

– Det vore kul att kunna anställa fler här i Luleå och bygga ett större företag, det är kul att vara många. När man vågar göra något, man investerar och man tror på det, så vill man ju att det ska lyckas. Jag hade många idéer när jag var yngre men jag var för rädd. Nu vågar jag, men utan att riskera för mycket.

Företaget går framåt men, som hon själv säger det, hon står inte och packar kläder hela dagarna. Den närmaste tiden hoppas hon få snurr på omsättningen.

– Just nu gäller det att nå utanför Facebook och att jobba med sökordsannonsering, det är på internet jag säljer. Strategin är att förmedla bilden, hitta målgruppen, ringa in den och nå den.

Man kan tänka sig att det behövs ett ordentligt startkapital för att dra igång ett företag i den här branschen, men riskkapitalister är inget för Camilla.

– Ska du ta dig fram måste du tro på det du gör, då kommer du att hitta din publik. För mig handlar det om att ha en liten buffert och bra samarbeten där man har så få risker som möjligt, så att man slipper känna pistolen mot huvudet och ta dåliga beslut.

Vilka ser du då som din publik?

– De är 18-35 år, men kan vara äldre, personer som vill hitta unika plagg med mycket kontraster och skarpa detaljer, personer som reser, shoppar i stora städer och är intresserade av festivaler, musik och möten mellan människor. Opretentiösa individer med sin egen stil. Jag är inte intresserad av att kränga på någon något, det här sker av fri vilja, men jag vill gärna att folk ska inspireras och hitta sin stil... Eller köpa och älska.

Fotnot: Moodboarden som nämns har Camillas vän och kollega Lin Winolf på Grey garden agency gjort.Här är en länk till den.

Camilla Vikström

Ålder: 41 år

Bor: Kallaxön och centrala Luleå

Familj: Sonen Vincent, 7 år

Intressen: Resor, mat, musik, allt som rör på sig

Gör: Driver webshopen Love for strangers och sköter distributionen åt Grey gardens agency, allt genom det egna företaget Humbleheart

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!