Inget ljud utan tystnad
nnn För att ha en uppfattning om vad tystnad är, måste man också på något sätt förhålla sig till ljud. Ljud är en förutsättning för tystnad - och tvärtom. nnn Jan Berg har lagt sig vinn om att förstå ljudets alla tillstånd och väsen och i den förståelsen finns också tystnaden som obevekligt och också nödvändigt element. Inget ljud kan till fullo förstås utan att det jämförs med sin motsats, det vill säga tystnaden.
För att definiera vad ljud är måste man också förklara vad oljud är. Oljud beskriver Jan Berg som icke önskat ljud och att definitionen av detta ligger hos lyssnaren.- Det finns en stark upplevelsedimension i det. Att gå på konsert kan för någon vara höjden av lycka medan det för någon annan, ofrivillig lyssnare, bara låter illa. De subjektiva dimensionerna är viktiga, det går inte att mäta ljud bara med instrument. Utsätts man till exempel för ljud man inte tycker om så kan man få en stresspåverkan av det. Jan Berg menar att tystnaden är det som möjliggör att man kan höra ljud. Ändå är det nästan aldrig helt tyst. Tystnad i sig har också blivit alltmer eftersträvansvärt och kanske åker man också ut i skogen för att "höra" tystnaden.- Då kan man höra saker som man vanligtvis inte hör, någon fågel eller vindens sus. Ändå upplever man att det är tyst.Fallande träd
Snart befinner vi oss inne i ett av Musikhögskolans tystaste rum, en studio som används för inspelning av tal, för att bilda oss en mer konkret uppfattning om begreppet tystnad. Ett isolerat rum som detta, nästintill helt fritt från ekoeffekter, förefaller lite trångt och syrefattigt och är man helt stilla börjar lyssnandet snart vändas inåt och själva kroppens funktioner höras. Anledningen till att en studio måste vara så tyst är att man inte vill få in oönskade ljud utifrån.- Står man tyst tillräckligt länge här inne tror jag man kan höra pulsen slå, säger Jan Berg.- Det som är intressant att tänka på är att så här, som i den här studion, låter det när man är ute i skogen när man hör sin egen röst. I skogen är det, liksom här inne, ingenting som reflekterar ljud och där har man ändå en helt annan upplevelse.Den klassiska filosofiska frågeställningen om trädet som faller i skogen, och om det då låter även om ingen är i närheten, besvarar Jan Berg på två sätt.- Fysikaliskt sett blir det ju en vågrörelse men det finns ingen mottagare. Och då beror det på hur man definierar "låter". Är det själva rörelsen i luften som är ljudet eller är det först när någon förnimmer det som det kan definieras som ljud? Gemenskap
Som kontrast går vi också in i den stora konsertsalen i Studio Acusticum. Ganska fort kan vi konstatera att det finns olika sorters tystnad. Till skillnad från i studion känns tystnaden här jättelik och luftig. De ljud som uppstår här inne står i skarpare kontrast till det tysta. Ljudet från ett lätt skrapande med foten mot scengolvet studsar runt i hela det stora rummet. - Här inne kanske man subjektivt kan säga att man har en "mindre" tystnad.Hela konsertsalen är byggd för att optimalt behandla och bära fram ljudet till publiken. Det på väggarna och i taket som kan uppfattas som konstfulla utsmyckningar är förvisso också det, men det huvudsakliga syftet med de ojämna ytorna är att upplevelsen av konserten eller framträdandet framme på scenen ska bli så bra som möjligt. - Allt har ett akustiskt syfte. Här lever ljudet ganska länge, säger Jan Berg och slår ihop händerna för att audiellt illustrera vad han menar. - Men det kan också upplevas som väldigt tyst. Härinne kan 600 personer sitta i tystnad. En sekund av tystnad mitt i en konsert, innan den sedan fortsätter, tror jag gör någonting med dem som lyssnar. Det blir en gemenskap i den tystnaden.Luft i stillhet
Han menar också att förnimmelsen av det man hör inte bara handlar om själva ljudet. Visuella intryck samtidigt har också betydelse, menar han. Då uppstår interaktion mellan syn och hörsel.Rent fysikaliskt beskriver Jan Berg tystnad som ett tillstånd då luften inte rör sig alls. Finns där ljud så betyder det att luften är i rörelse. Den är satt i svängning så att den vibrerar med en viss frekvens. - Man kan leka med definitioner och säga att tystnad är frånvaro av ljud. Är det ingenting som rör sig har vi fysikaliskt sett inget ljud heller, men det är inte den tystnaden vi talar om när vi söker tystnad.Upplevd tystnad är inte nödvändigtvis samma sak som att luften står helt stilla. Vårt hörselsinne har dock en gräns där vi inte längre hör svaga ljud, där intensiteten är definierad som noll decibel. Denna gräns kallas också för hörtröskeln. Det motsvarar en ljudintensitet av en biljondels watt per kvadratmeter. Då är det väldigt tyst, och så tyst som noll decibel blir det i praktiken aldrig. Örat bästa mikrofonen
Värden just över hörtröskeln är alltså de svagaste ljud vi kan uppfatta med det mänskliga örat. - Vårt öra är bättre än den bästa mikrofonen. Det har ett stort omfång då skillnaden i intensitet är en biljon gånger mellan det svagaste ljud vi kan uppfatta och så kraftiga ljud att det framkallar smärtförnimmelse. Han menar också att tystnad i kontrast till det uttalade är effektivt även inom retoriken. När en talare gör en paus efter ett uttalande blir slagkraften i orden förstärkt och möjligheten att påverka och få fram sitt budskap blir större.- I dramaturgiska sammanhang utnyttjas också tystnad. Som kontrastverkan och som ett medel att understryka används tystnad i till exempel radioteater, säger Jan Berg.- Tystnad i kombination med ljud kan användas om man vill berätta, informera eller påverka. Jag kan tänka mig att det har ungefär samma funktion som den vita ytan i en tidning.Att vi människor allt mer efterfrågar mer eller mindre ljudlösa miljöer kan ha sin förklaring i att bakgrundsnivåerna, alltså det brus av ljud som vi dagligdags lever med, i samhället har stigit. Elektriska motorer är till skillnad från för ett antal decennier sedan vanliga i vår miljö. - Motorerna driver fläktar till datorer och annan utrustning och så fort någonting rör sig så skickar det ut ljud. Det som rörde sig förut var mest människor och djur. Skapar mening
Jan Berg tycker att vi borde bli lite duktigare på att omge oss med den ljudbild vi trivs med. "Rätt" sorts tystnad för att uttrycka det på ett annat sätt.- Kanske ska vi se till att ljudmiljön vi vill ha när vi eftersträvar tystnad har de inslag vi tycker om. Det är ju inte den kliniska tystnaden vi eftersträvar. Den kan tvärtom uppfattas som obehaglig.Att tystnad för många kan bli besvärande eller rentav skrämmande ibland menar han beror på att ljud är ett av de sinnesintryck vi använder för att skapa mening och kunna förstå vart vi är på väg och vad som händer. Om det försvinner tror han att det kanske kan göra oss förvirrade och desorienterade.Han berättar om ett alldeles nystartat forskningsprojekt som går under namnet Musikaliska rum. Det handlar om akustisk rumsdesign i en vid bemärkelse. Då gäller det inte bara konsertlokaler. Det kan vara att ta in ett musikaliskt sätt att tänka i ett vanligt kontorsrum eller kanske ett rum hemma som inte från början är designat för musik men används till det. Omedvetna processer
På det sättet skulle den musikaliska upplevelsen på ett enkelt sätt kunna höjas även i vardagens miljöer. - Bättre ljud åt folket, helt enkelt.- En av de saker som har gjort att jag har blivit så fascinerad av ljud är den upplevelse man kan få när man hör ljud man tycker om och som också triggar igång andra saker hos en. Jag tror nog att alla någon gång har fått rysningar eller gåshud av viss musik eller någon annan ljudförnimmelse. Det finns så många omedvetna processer som ändå är väldigt betydelsefulla.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!