Ingen enkel konst

Att hänga sina tavlor rätt är en svår konst. Komposition, färger, stil och storlek är bara några av de faktorer man ska ta hänsyn till.
Tyvärr finns inga givna regler, men däremot några riktigt urgamla knep.
På Nationalmuseum hänger man tavlor efter en gammal formel med anor från antiken. Samma formel fungerar utmärkt hemma.

Norrbottens län2005-11-22 06:30
Ögonmåttet är ett underskattat verktyg. Och när man ska hänga tavlor är ögonmåttet det allra viktigaste. Tavlor hänger ju där för ögats skull.<br> ? Därför är det bra att hänga tavlor i en behaglig ögonhöjd, så att man slipper titta uppåt eller nedåt, säger Karin Sidén, intendent på Nationalmuseum.<br>För henne är hängning av tavlor vardagsmat, men ändå inte alltid en lättlöst fråga.<br> ? Det finns egentligen inga regler för vad man kan och inte kan eller vad man får eller inte får. Man kan hänga sina tavlor precis som man vill och trivs med, säger hon.<br>Förr hängde man tätt<br>Genom historien har man dock hängt tavlor efter traditioner. Den gamla gallerihängningen som var vanlig långt in på 1800-talet innebar att man hängde konsten mycket tätt ihop i dubbla, eller flerdubbla rader. Med modernismen började man i stället hänga tavlorna glesare för att varje verk skulle tala mer för sig.<br>I början av 1900-talet var Rickard Bergh överintendent på Nationalmuseum och införde en betydligt glesare hängning. Den lever fortfarande kvar.<br> ? I vissa miljöer där det finns mycket konst brukar man dela upp den efter teman eller tidsepoker. Det har till och med före-kommit att man delat in konst efter kvinnliga och manliga teman, berättar Karin Sidén.<br>Oavsett om man är konstsamlare eller bara har några få tavlor kan det vara värt att fundera över hur tavlorna samverkar med varandra. Passar de ihop stilmässigt och färgmässigt? Eller mår de bättre av att hänga i olika rum?<br> ? Man behöver ju inte bara tänka att konst från samma stilepok måste hänga ihop. Vissa gillar att skapa kontrast och oväntade möten. Det kan till och med förstärka intrycket.<br> ? Det är inte säkert att en enhetlig hängning blir bäst.<br>Rak linje i underkant<br>När man ska gruppera flera tavlor tillsammans är det bra att utgå från en rak linje under tavlorna, särskilt om måtten är desamma. Är det många tavlor som ska hänga ihop kan det vara en god idé att lägga ut alla tavlorna på en filt på golvet för att ?pussla? ihop dem, innan man sätter första spiken i väggen.<br>Konsten att hänga tavlor rätt på väggen har man grubblat på i århundraden.<br>Redan under antiken började man fundera över om det inte kunde finnas en formel ? ett gyllene snitt ? för hur man matematiskt räknar ut harmoni i gestaltning av till exempel människokroppen. Formeln vidare-utvecklades under bland annat Leonardo da Vincis tid och praktiseras faktiskt än i dag (se formeln här intill).<br>Utnyttja höjden<br> ? Ja, vi hänger ofta efter gyllene snittet och det fungerar oftast väldigt bra, säger Karin Sidén.<br> ? Det krävs en hel del räknande, men på något mirakulöst vis blir det nästan alltid bra. Om man har en fondvägg i rummet kan man behöva justera lite grann med ögonmåttet.<br>Vad man mer kan tänka på är att man i ett rum med väldigt generös takhöjd kan utnyttja den genom att hänga tavlor i grupp på höjden. Men en ensam tavla gör sig sällan särskilt bra högt uppe på en vägg. Har rummet däremot en lägre takhöjd kan den kännas ännu lägre om man hänger tavlorna för högt upp.<br>På samma sätt brukar det bli bättre att hänga tavlorna lite lägre ned i ett mindre rum, och en aning högre om rummet är stort.<br>Det är dock inte bara det rent estetiska man ska tänka på när man hänger konst. Konst som man vill bevara måste man vara rädd om eftersom klimatsvängningar och för starkt ljus förkortar livet på konsten.<br> ? Vill man bevara sin konst är det inte bra att hänga den så att den utsätts för stora klimatsvängningar. Därför ska man undvika att hänga nära en ytterdörr, över en öppen spis eller ett element, säger Karin Sidén.<br>Flödande dagsljus är också skadligt för konst. Speciellt känslig är konst på papper, som till exempel akvareller. Men även oljemålningar kan blekas av för starkt ljus.<br> ? Helst ska de hängas på en vägg som aldrig nås av direkt ljus, men det är inte alltid så lätt i hemmiljö.<br>Att hänga sin konst är en svår konst.<br><br>Att tänka på när du hänger tavlor: <br> Ögonmåttet är bästa måttet. Det gäller att prova sig fram.<br> Hur passar tavlorna tillsammans? Ibland är kontraster effektfulla, och ibland vill man kanske dela upp efter stil.<br> Att hänga tavlor i grupp är lite knepigt. Lägg ?pussel? på golvet och prova hur de passar ihop. En rak linje i tavlornas underkant är en god regel att utgå från.<br> Det är inte fel att välja väggfärg efter tavlan. Genom att måla hela rummet i en färg som passar tavlan kan man förstärka intrycket av konsten. Eller måla en fondvägg eller en bård för tavlorna i en passande färg.<br> Konst är känslig för ljus och klimatförändringar. Därför ska man inte hänga känslig konst nära en ytterdörr där temperaturen svänger kraftigt, över en öppen spis eller ett element. Vissa tavelarmaturer kan också utsätta tavlorna för alltför höga temperaturer.<br> Ljus bleker. Konst på papper är särskilt ljuskänslig, men även oljemålningar kan blekas av direkt solljus.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!