Ett JAS-plan bryter plötsligt tystnaden och under en halvminut fylls luftrummet över Bergnäset av ett öronbedövande dån.
Sedan blir det tyst igen. Bara ljudet av snöknarr från skorna när vi följer de upptrampade fotspåren mellan båtarna som står uppställda i sin vinterdvala. Totalt 200 stycken i varierande storlekar, täckta med presenningar som skydd mot väder och vind. Mitt ibland vintergästerna står den majestätiska lyftkranen som är ovärderlig när båtarna ska sjösättas och lyftas upp på land igen.
När man öppnar dörren till varvsverkstaden bryts tystnaden igen. Den här gången av en radio som spelar "Hey Brother" med Avicii och det slamrande ljudet av verktyg som möter betonggolv. Christer Johansson tittar upp och hälsar med en nick och ett leende. Han jobbar med en båtmotor som tar in vatten i oljan och använder såpvatten för att lokalisera läckaget. En bit bort står ytterligare fem-sex trasiga båtmotorer som väntar på att fixas. Fem båtar fyller upp verkstaden medan två står i kö på utsidan framför de stora portarna.
I november växte portarna på längden när nya dörrblad skarvades på de befintliga plåtarna. Det nya måttet mäter nu 4,6 meter från golv till tak, en åtgärd som var nödvändig för att hänga med i utvecklingen. Trenden är nämligen att båtarna växer både uppåt och neråt just nu – segelbåtarna blir mer djupgående medan motorbåtarna ska ha flybridge (styrhytt på båtens tak), berättar Erik Jönsson. Det är Erik som sedan 1995 äger båtvarvet NP Marin AB medan Christer hyr in sig i lokalerna med sitt företag Granuddens maskin- och båtservice.
Att bli utan båt mitt under sommaren kan förvandla drömsemestern till en mardröm för båtägaren. Därför försöker Erik och Christer styra alla stora reparationer och installationer till vinterhalvåret.
– Om båten fortfarande går att använda brukar vi råda ägaren att fortsätta köra tills säsongen är över. För innan vi gjort klart med försäkringsbolaget, beställt alla reservdelar och fått de på plats så finns det en risk att det hunnit bli vinter igen. Det är bara att använda silvertejp så långt det är möjligt för annars blir man utan båt, säger Erik och tillägger att den vanligaste typen av skador är grundstötning med segelbåt.
Vanligtvis har Erik och Christer, förutom alla mindre jobb, tre-fyra större renoveringsskador att ta tag i under vinterhalvåret. Den här vintern har dock bara inneburit ett stort projekt – en segelbåt som blev påseglad under en kappsegling i somras.
– Jag vet inte vad det beror på att det är mindre i år, båtfolket kanske har blivit försiktigare, säger Erik fundersamt.
Sommarsäsongen räknas från mitten av maj när de första båtarna sjösätts och det fortsätter fram till slutet av juli. I augusti är det dags att börja plocka upp de första båtarna och vinterställa dem. De sista plockas upp i oktober. När det är som intensivast används lyftkranen varje dag och Erik och Christer jobbar då 09.00-21.00 sex dagar i veckan. I bland sju.
– Våren och försommaren är mest hektisk. Vi jobbar gasen i botten från när man kan börja jobba utomhus och kan använda dagsljuset mer. Man målar lite på ett ställe och sedan går man ut och sjösätter fyra båtar, sedan tillbaka och måla lite till och så fortsätter det. Det händer saker hela tiden, berättar Erik.
Vintertid brukar de vanligtvis byta renoveringsobjekt på en fredag så att båten ska hinna tina upp under helgen. Oftast krävs det mer tid.
– De är ju rejält kalla. Tänk dig själv en massiv järnköl på tre-fyra ton som är 30 grader kall. Det tar nästan en månad innan du har plusgrader där, säger Erik och skrattar.
För en utomstående är det lätt att tro att allt är som vanligt. Att vardagsarbetet flyter på som vanligt på NP Marin AB och Granuddens maskin- och båtservice. Arbetsglädjen är tydlig och det finns ett engagemang för varje projekt. Erik och Christer känner ett stort förtroende i att få ta hand om någon annans båt och har genom åren fått en nära relation med sina kunder.
Men allt är inte som vanligt.
Men förändringens vindar har börjat blåsa hårt för Erik och Christer.
Intill det befintliga varvsområdet ligger 13.000 kvadratmeter mark och väntar på att användas för att ge mer yta åt företaget. Det är bara att trycka på startknappen och till hösten skulle det nya området kunna vara färdigt att tas i bruk. Nya kunder har hört av sig om vinterplats på NP Marin AB och det som behövs byggas är staket och någon form av hall.
Men Erik tvekar.
Anledningen är att framtiden i båtbranschen känns väldigt osäker just nu. Erik har meddelat sina fasta kunder om att det kommer att bli en prishöjning inför nästa vinter.
– Vi har en prissättning som ligger skevt i förhållande till verkligheten. Just nu är det samma priser för att ställa upp en båt här som det var på 80-talet. Prissidan har inte hängt med i förhållande till vad det ska kosta att äga en båt.
– Ska vi expandera och ta på oss hundra båtar till så kommer det att krävas maskininvesteringar för en miljon kronor, samt att vi måste anställa en gubbe till som kostar runt en miljon i omsättning.
Från hösten träder dessutom nya miljöregler i kraft som innebär att båtvarvet på Granuddsvägen måste investera i en spolplatta för båttvätt. Plattan kommer att mäta 15x5 meter och vara utrustad med grovrensbrunn, oljeavskiljare, trekammarbrunn och en reningsanläggning för kemisk slutrening av vattnet.
– Det innebär investeringarna för oss men också en helt ny arbetsordning. Istället för att höja priserna har vi fram till nu höjt kapaciteten och jobbat hårdare och tagit hand om fler båtar för att få balans på inkomster och utgifter. Med den nya spolplattan kommer tidsfaktorn per båt att öka vilket innebär att varvet inte klarar av lika många båtar på samma tid som tidigare, säger Erik.
Ett annat dilemma är båtpriserna som sjunkit med 35-40 procent. Till skillnad mot motorcyklar och snöskotrar så fick båtägarna tidigare tillbaka sina investerade pengarna. Värdeminskningen har inneburit att investerarna har slutat investera vilket i sin tur inneburit en växande båtpark med objekt som ingen vill ha.
Inte ens ägaren själv i vissa fall.
– Ifjol hade vi 40 båtar som stod på land och aldrig kom i vattnet på grund av att ingen vill ta hand om dem eller försöka sälja dem. Och om det står 40 stycken på land på mitt varv så kan man lugnt räkna med att det står 40 stycken på de andra varven också. Det finns massor med båtar som ingen vill ha, säger Erik.
– Samtidigt fortsätter de stora båttillverkarna att spotta ut nya båtar på marknaden, inflikar Christer.
Hur ser båtintresset ut bland Luleåborna?
– Vi har ingen tillväxt. De som är 25 år köper inga båtar som jag själv gjorde och campingbiten är inte lika utbredd längre. I dag vill folk ha en dagstur. De vill vakna upp på morgonen och säga "Oj vilket vackert väder, vi tar oss en tur". Sedan åker man till Klubbviken för att bada och äta och sedan åker man hem igen. Det blir lite som punktinsatser för man har ju villa, stuga, husvagn och båt och man ska hinna med både legoland och släkten i södra Sverige under semestern.
Erik skrattar åt sin egen beskrivning.
– Det är ju faktiskt så det ser ut i dag.
Han ser inte andra marinföretag som sin största konkurrent. Utan utlandsresorna.
– Det går åtta plan i veckan från Kallax där du kan åka till Turkiet med hela familjen under 10.000 spänn för fjorton dagar med sol istället för att plöja ner femtontusen i fasta kostnader på en båt och behöva hålla på med allt runt-i-kringjobb.
Både Erik och Christer är själva båtägare och försöker komma ut så ofta de kan. Erik förespråkar plast medan Christer åker i trä.
Risken att se de ute i Luleås skärgård under juli när båtlivet kokar som värst är dock liten. Vanligtvis brukar de ta sig ut i augusti när de är lediga två veckor innan det är dags för en ny säsong. Nya båtar som ska plockas upp och vinterställas, nya skador som renoveras.
Vi avslutar där vi började.
Med att titta framåt.
– Det killar i magen varje dag just nu. Vi står inför en intressant tid, säger Erik.