Högtryck för fästet

Det knattrar allt oftare av dubbar från bilar som passerar och nu är det dags att sko om. Men fortfarande har många, i alla fall kustborna, inte bytt till vinterdäck.På Däckia i Luleå är det en strid ström av bilister som vill byta i god tid och Johnny Jatko har bråda dagar.

Foto: Elisabeth Hedman

Norrbottens län2014-10-11 05:00

1 När börjar högsäsongen för att byta till vinterdäck?

– Den börjar när folk måste skrapa rutorna på morgonen. Det är då de kommer på att det är dags att byta till vinterdäck. I år har säsongen just börjat och den pågår i ungefär tre veckor till. Vi byter däck på 140 bilar per dag och har extra lördagsöppet nu några veckor. Under den här månaden har vi tagit in fem extramontörer.

2 Det här med däckhotell, är det något nytt?

– Nej, vi har haft däckhotell sedan 1988 när jag började här. Då var det mest företagskunder som vi tog hand om. Men de senaste fem till åtta åren har det fullkomligt exploderat och nu är det privatkunder som vill lagra däcken hos oss. Det är ju bekvämt och så finns det brandsäkerhetsregler som säger att man inte får lagra billdäck i flerfamiljshus.

– Vi tar hand om däck till 1 600 bilar. Men nu finns det planer på att vi ska bygga ut. Då kommer vi kunna ta hand om däck till 2 500 bilar.

3 Vad styr kundernas däckval?

– Det är kvaliteten. Bra däck kostar lite mer men kunderna vill ha säkra däck, särskilt gäller det vinterdäcken. De vet vad de vill ha och de är mycket prismedvetna. Ett bra vinterdäck i normalstorlek kostar ungefär 1 500 kronor och man kan ha däcken i fyra år.

4 Finns det någon annan trend i däckbranschen?

– Den störst växande kundgruppen är tjejer i 25 till 35 årsåldern. De skaffar egen bil och är prismedvetna.

5 Vad är skillnaden i försäljning av dubbfria däck och dubbdäck?

– De flesta köper dubbdäck men ungefär fem procent vill ha dubbfritt. Skillnaden mellan dubbfria och dubbdäck är att man kan köra längre på dubbfria under våren när väglaget är osäkert. Dubbdäck är bäst när det är isvägar, dubbfritt när det är mycket snö. Det är allt fler som väljer dubbfritt och de som provar fortsätter.

6 Säljs det regummerade däck nuförtiden?

– Vi har sålt det men det har vi slutat med. De vi hade var bra men leverantören lade ner sin produktion.

7 Vad gör du om det kommer en kund som vill att du ska byta till blankslitna däck?

– Jag försöker få personen att köpa bättre däck, men jag kan ju inte neka. Det är kunden som bestämmer.

8 Vad är det bästa med ditt arbete?

– Det finns en social sida som jag trivs med. Jag träffar alla möjliga människor och jag känner många av kunderna till förnamn.

9 Inom Formel 1 byter man fyra däck på under tre sekunder. Klarar ni det?

– Nja, inte riktigt. Men vi bytte fyra däck på nya fälgar på fem minuter bara för att se hur fort det kunde gå. Kunden skulle just sätta sig ner med kaffekoppen när allt var klart. Normalt tar det 15 minuter för att byta däck på en bil.

10 Vilka råd kan du ge till de som själva byter däck på sin bil?

– Att komma in och låta oss göra det. Jag skojar lite... men, det är i och för sig bra att kunna byta däck. Rätt vad det är har du inget val och måste byta själv.

Johnny Jatko

Ålder: 46 år.

Gör: Säljare, däckmontör.

Familj: Singel.

Egna vinterdäck: Kör dubbfritt sedan många år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!