Gammal klassiker fyller 30 år

Steltons bestseller, Erik Magnussens klassiska termoskanna, fyller 30 år. Detta firas med sex jubileumskannor i soft svart och vitt. Samtidigt har födelsedagsbarnet nu fått ta emot samma designpris som när den lanserades 1977.

Norrbottens län2007-06-05 06:00
Termokannan introducerades som en uppföljare till Arne Jacobsens Cylinda-Line för 30 år sedan. Ursprungligen producerades kannan i rostfritt stål, men fram till i dag har det hunnit bli hela 30 olika färger. Kannan har blivit Steltons bäst säljande produkt någonsin. Och med anledning av 30-årsjubileumet har det nu tagits fram sex jubileumskannor, tre soft svarta och tre softa vita med den lilla knappen i de nya färgerna gul, orange och ljusblå. När jubileumskannan var under utveckling mottog kannan ett av Danmarks mest betydelsefulla priser "Den Dansk Designpris 2007 - Klassikerprise". Priset överlämnades av Danmarks kronprins Fredrik till Erik Magnussen och Mikael Ring, ägare och VD för Stelton. Termokannan är den enda produkt som mottagit priset två gånger - då den blev lanserad 1977 och nu igen 30 år senare. Klassikerpriset ges till designlösningar som har varit i bruk i 25 år och vars design har visat sig bestå på marknaden. Termokannan får priset på grund av att den varit en bestseller i 30 år. I juryns motivering står bland annat att kannan är en modern klassiker som har lyckats vara aktuell och förnya sig genom årtionden utan att kompromissa med det ursprungliga formspråket. Nya färger och detaljer i finishen har kommit till men den tidlösa designen har stannat. Jubileumskannorna finns i butik från den 1 juni och kostar 679 kronor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!