Från långkalsonger till ungt hett mode

Rediga underställ i trikå eller ungt mode med skarp profil? Gamla anrika trikåföretaget Resteröds balanserar mellan båda världarna.  Nu rycker märket fram på modemarknaden.

Foto:

Norrbottens län2008-02-08 01:45
I Resteröds showroom på Kungsholmen i Stockholm hänger höstkollektionen 2008 prydligt upphängd på galgar i den ljusa lokalen. Den gråsvarta kollektionen med en blandning av välskräddade och mer basic plagg visades upp på Stockholm Fashion Week i veckan. En bra bit från de rejäla trikåunderställ som man förknippat Resteröds med.- Vi ska ju ta fram en ny bild av Resteröds i dag. Det tar några kollektioner innan man börjar hitta formen. Den här gången hittade vi inspirationen i vardagsliv och Jim Jarmuschs filmer. Hans filmer har otroligt starka karaktärer, dramatiska kvinnor, udda kufar, svart och melankoliskt men ändå med lite humor, säger Tallulah Topac, chefdesigner på Resteröds sedan knappt ett år tillbaka.Vände trenden
I dag håller det gamla trikåföretaget som grundades 1935 på att kliva fram som en modeskapare att räkna med bland andra etablerade svenska märken. Vilket är en bra bit ifrån den verklighet som Resteröds stod inför bara för några år sedan. Den gamla fabriken i Ljungskile hade fått allt mindre att göra, jobben var i fara och att satsa på mode - i en tid när mode har fått en allt högre status dessutom - framstod därför som en vettig lösning på problemet.- Vi såg att trikåkläderna sålde i många jeansbutiker, som gillade det gamla stuket. Så vi gjorde en kollektion med lite hoods och accessoarer som passade in. Många var intresserade och det var ett roligt sätt att gå framåt med design, säger Resteröds vd Andreas Drugge som tillträdde 2004.Men att göra mode av något så gammalt och inarbetat som Resteröds görs inte utan vidare. De allra flesta förknippar fortfarande företaget med underkläder och långkalsonger i 100 procent bomull. Hur förhåller man sig till det när det nya ska in?- Grunden är trikå. Det är kärnan och det arv vi måste förvalta, säger Tallulah Topac.Lite marknadsföring
Skillnaden mellan det gamla och det nya Resteröds är fortfarande påtaglig. I dag framstår det nästan som två olika företag: dels det gamla, traditionella trikåföretaget där de anställda har jobbat i decennier. Dels modeföretaget, det nystartade och utåtblickande. Man har till och med två olika hemsidor, en på svenska och en på engelska. En medveten strategi för att skilja gammalt från nytt? Nej, säger Andreas Drugge.- Vi har gjort väldigt lite marknadsföring, vi är ju väldigt få som jobbar här och har fått jobba med små medel.- Det är snarast en brist på strategi. Ambitionen är att bli mer tydliga med att vi är samma märke och samma företag.
Grundades 1935 Började satsa på mode 2004. Har i dag sju anställda i fabriken i Ljungskile och ytterligare sju på utvecklings- och formgivaravdelningen i Stockholm. I dag görs trikåkollektionen på fabriken i Ljungskile, medan modekollektionerna tillverkas utomlands. Man exporterar i dag till Japan och alla länder i Skandinavien och siktar nu mot Australien, Italien, Spanien, USA och Storbritannien.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!