Det började under jord i järnmalmsgruvan i Kiruna 2012. Markus Wahlberg hade under år några kört en AMV 6400 – en betongsprutrobot som används för att säkra gruvorterna från ras. Han fick en idé om att bygga en alldeles egen maskin i lego. Varför vet han inte, det kan ha varit kombinationen av hans tekniska intresse och den konstnärliga läggningen som fick honom att anta utmaningen.
Markus började med att bygga fem sprutriggar i olika färger. En av cheferna på maskintillverkaren AMV fick via Markus blogg se bilder på det pågående legoprojektet. Företagschefen blev imponerad och ville köpa en direkt – innan den var färdigställd. Det slutade med att tre av sprutriggarna hamnade i Norge medan två blev kvar i Sverige.
Till första legomaskinen kostade delarna 5 000 kronor och det krävdes 100 arbetstimmar för att färdigställa den.
Försäljningen överraskade Markus, han blev erbjuden betydligt mer än han kunnat drömma om.
Nästa projekt blev en IR-styrd borrigg av typen Atlas Copco D65 som uppmärksammades i storföretagets kundtidning. När han senare fortsatte med Atlas Copcos största borrigg, Pitviper 351, hade han fått verkliga maskinritningar som tillverkaren skickat till honom.
Legobygget som väger sju kilo och mäter 1,2 meter med uppfällt borrtorn blev en speciell utmaning för Markus på grund av sin vikt.
– Det finns en oskriven regel att man aldrig får använda lim när man bygger lego, det ska gå att ta isär ett bygge. Så det svåra var att få alla små plastbitar att hålla ihop och klara påfrestningen som vikten medförde. Att bygga banden tog säkert en tredjedel av tiden, berättar han.
Detaljrikedomen är imponerande och det är tydligt att Markus lägger ner mycket tid för att hitta legodetaljer som liknar de verkliga maskindelarna. Ett surrande ljud hörs när han startar sin Pitviper 351 för en demonstrationskörning på köksbordet. Att hela borraggregatet snurrar som på en riktig maskin var viktigt för honom.
– Har man lagt ner så mycket tid på ett sånt här projekt så vill man göra det ordentligt och fullt ut. Allt ska fungera.
Det är när barnen städat undan sina legoleksaker och somnat för natten som Markus plockar fram sina personliga legolådor. Han har under byggperioderna ofta ett stort lager med tekniklego i hemmet på Porsön. Det är en dyr hobby men Markus har lyckats pressa priserna genom att göra sina inköp på en webbshop där entusiaster från hela världen handlar både nytt och begagnat lego i lösvikt.
Det händer att han blir sittandes i djupa funderingar framför sina byggprojekt. Trots att timmen är sen och kväll har övergått i natt kan han inte släppa den tankemässiga brottningsmatchen med ett problem. En match han måste vinna.
– Först när jag löst problemet i tanken och vet hur jag ska fortsätta arbetet nästa dag kan jag sova lugnt, förklarar han.
Han dokumenterar varje moment i sina byggen med kamera för att underlätta om han vill göra fler av samma modell. Utmaningen är att få de så lika originalet som möjligt. Vanliga legobyggsatser som säljs i butiker är ingen större utmaning för Markus. Det går för snabbt att färdigställa och han tappar som regel lusten innan det är klart.
– Det är därför jag inte köper sånt åt mig själv. Undantaget skulle kunna vara om det är någonting speciellt som är på väg att försvinna ur sortimentet och det finns ett samlarvärde. Sedan tycker jag att byggsatser oftast är alldeles för dyra, Lego är bra på att ta betalt, säger han.
Det finns många hobbyproffs runt om i världen som bygger med tekniklego men när det gäller gruvmaskiner är Markus ensam. Han beskriver det själv med att det finns två typer av legobyggare – de som tycker om tekniken och de som brinner för modellerna.
– Jag har tyvärr tagit den svåra vägen och valt bägge spåren. Jag vill ha det så likt som möjligt men vill även att det ska fungera tekniskt.
Markus har svårt att koppla ihop sin hobby med en kommersiell tanke där han kan tjäna pengar på det. Anledningen är att han inte tycker det han gör är så speciellt. Han låter oftast kunden berätta vad de tycker legobygget är värt.
– Jag lägger så mycket tid på varje modell så det är som att jag glömmer bort hur mycket jobb som ligger bakom det färdiga resultatet. När den är klar är det bara en modell som jag inte längre tänker så mycket på. Jag har svårt att ta in att folk tycker att det är så märkvärdigt.
Just nu har inte Markus några pågående legobyggen och han vet inte när han kommer att starta nästa projekt. Det enda han vet är att det inte kommer att bli en grävmaskin. Det är inte unikt.
Markus vill fortsätta att skapa ovanliga objekt och helst något som är i ropet.
Han erkänner efter en stund att han har en vag tanke om att bygga Marcus Erikssons formel 1-bil. 24-åringen från Kumla som den här säsongen tävlar för Saubers Formel 1-stall blev under Australiens Grand Prix den 15 mars den förste svensk på över 26 år att ta poäng i ett Formel 1-lopp. En person som är i ropet med ett unikt motorfordon.
Bland släkt och vänner finns det de som skämtsamt antytt att Markus är lite galen med sitt spektakulära legobyggande, andra brukar undra var han som arbetande trebarnspappa hittar tid för sin hobby.
Markus ler och nämner ordet prioritering.
– Efter att barnen har somnat kan man välja mellan att sätta sig i vardagsrummet och titta på Bonde söker fru eller så kan man bygga med lego. Det är ett val man gör.