En mästare gästade domkyrkan

Hans Fagius, orgel
Musik av Reinken, Buxtehude, Hartmann, Karg-Ehlert, Vierne
Luleå domkyrka pingstdagen 15 maj

Norrbottens län2005-05-16 06:30
En mästare gästade på Pingstdagen domkyrkan i Luleå. Hans Fagius, född i Norrköping 1951, sedan många år professor vid konservatoriet i Köpenhamn, celebrerade 18-årsjubileet av orgelns tillkomst ? det är orgeljubileum varje år numera ? med en konsert, som inrymde musik från barock till 1900-tal. Bach fanns inte med i programbladet men han lyckas alltid på något sätt nästla sig in i musiken, den här gången mer som elev än som mästare. <br>Två nordtyska kompositörer stod för inledningen, Johann Adam Reinken, 1643-?1722, som Bach åkte till Katarinakyrkan i Hamburg och lyssnade på som gymnasist i Lüneburg, samt Dietrich Buxtehude, egentligen dansk men verksam i Lübeck, dit Bach också hittade under sina läroår. Reinkens Toccata i G-dur innehåller alla de ingredienser som tarvas med bl a två fugor, som Bach säkert hämtade mycket inspiration ur. Av Buxtehude spelades koralen Nu bitten wir den heiligen Geist med alla de särpräglade dekorationer som präglar denne mästare.<br>J P Emilius Hartmann var också dansk som komponerade i många olika genrer. Han levde länge ? i lördags kunde man fira 200-årsdagen av hans födelse och han blev sedan hela 95 år. Hans Fantasie i A-dur är ett underhållande ungdomsverk i två delar, som bär spår av den tidens musikaliska heroer Schubert och Beethoven. Siegfried Karg-Ehlert, 1877?1933, var verksam i Leipzig, där han bland annat profilerade sig genom att konstruera ett konstharmonium som han flitigt använde sig av. Naturligtvis vägde det lätt mot en riktig orgel och för den komponerade han sålunda bland annat Acht kleine Stücken, små korta men mycket omväxlande, nästan lekfulla satser, som utmynnar i en mäktig koral.<br>Huvudverket för kvällen var Louis Viernes Orgelsymfoni nr 6 i h-moll, färdigställd 1930 några år före hans död. Vierne, född blind, som levde mellan 1870 och 1937, elev till Franck och Widor och lärare till Duruflé och Messiaen, hör till de stora i den franska orgeltraditionen, organist i Notre Dame. Och den 6:e symfonin är ett verk med monumental kraft, skapat för en katedral och sålunda också väldigt väl lämpad för domkyrkan. Hans Fagius såg också till att utnyttja alla orgelns resurser för att göra verket rättvisa, alltifrån den långa kraftfulla introduktionen till den praktfulla, jublande finalens Allegro molto.<br>Mellansatserna, en graciös aria och ett mer dämpat adagio omramar ett livfullt, nästan Mahlerskt scherzo, allt skrivet i en virtuos stil, som Hans Fagius till fullo behärskade. Han berättade om musiken inledningsvis och passade på att vitsorda det så många före honom sagt om orgeln, att den är en av de allra bästa i landet.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!