Ehnboms enspltare: TV när du själv vill titta

Som ansvarig för ett tidningsföretag välkomnar jag TV-kanalen med öppna armar. Till vissa delar kommer Kuriren att medverka i 24 Norrbotten, till andra delar kommer vi att konkurrera om nyheter. Oavsett vilket blir det ni läsare och TV-tittare som blir vinnarna. Utbudet av nyheter och information ökar samtidigt som konkurrensen hårdnar. Även annonskunderna kommer att kunna dra nytta av att kunna nå fler kunder.

Norrbottens län2008-03-29 06:00
Norrbotten får en ny TV-kanal med namnet 24 Norrbotten. Det står klart sedan Kurirens moderbolag Norrbottens media i torsdags fick klartecken för digital marksänd TV av Radio- och TV-verket. Redan i oktober startar sändningarna. Beskedet var väntat, men inte mindre glädjande för det. För mig som journalist känns det fantastiskt roligt att vår koncern kan bredda utbudet av nyhetskanaler och ge oss in i TV-världen. Vi har både resurserna och kunnandet för att göra länet bästa TV-sändningar. Programformatet för 24 Norrbotten bygger på 20-minuterscykler som dygnet runt uppdateras med färsk information. Dessa 20 minuter består av lokala nyheter och sport, väder och information, lokala aktualitetsprogram, reklam och informations-tv. Förebilden hos koncernkollegan Norrköpings Tidningar har "TV när du har tid" som slogan. Ett upplägg som jag personligen tilltalas oerhört mycket av. Jag är övertygad om att dagens mediekonsument inte vill vara styrd av ett visst klockslag när nyheterna på TV ska konsumeras. Allra först med det här upplägget var Nordjyske-koncernen, som sänder TV dygnet runt från Ålborg på Jylland. Jag har själv besökt både Nordjyske och Norrköpings Tidningar och kan konstatera att resultatet är imponerande. Det här är inte amatör-TV, utan högkvalitativ TV gjord med stort engagemang. Fattas bara annat när den utförs av tidningsföretag med flera hundra års journalistisk erfarenhet i husen. I en debatt i Kulturens hus i höstas utropade gamle redaktören Lasse Lindberg vis av erfarenhet "Stoppa fler plågsamma TV-försök". Jag kan redan nu försäkra Lasse om att 24 Norrbottens sändningar inte ska bli det minsta plågsamma. I samband med att det stod klart att Kuriren och NSD skulle få samma ägare förra sommaren startade snabbt en debatt om hur negativ fusionen skulle vara för det journalitiska innehållet. Kritikerna menade att det snart bara skulle finnas en tidning och mångfalden därmed skulle gå förlorad. I dag ser vi resultatet. Vi har två tidningar som fajtas om att kunna presentera det bästa journalistiska materialet varje dag. Inom kort startar Norrbottens media en ny gratistidning med veckoutgivning och i oktober startar som sagt 24 Norrbotten TV-sändningar. I slutänden skapas upp emot 25 nya arbetstillfällen, de flesta av dem journalistjobb. Våra ägare fortsätter på den inslagna vägen. Fusionens effektivisering av dubblerande verksamheter används till att stärka de journalistiska produkterna och utveckla innehållet i nya kanaler. Jag inser att vi säkerligen kommer att snubbla till någon gång på vägen i vår strävan, men det viktiga är att ambitionsnivån är hög och att allt vi gör syftar till utveckling och förbättring. Det har mediekonsumenterna i Norrbotten allt att vinna på. Slutligen vill jag puffa för en annan produkt som produceras av Norrbottens media för Kuriren - Luleåmagasinet. Veckans nummer innehöll verkligen någonting för alla. Vad sägs om intervjuer med magikern Joe Labero, skådespelaren Sven Wollter och dragkingen Emelie Lysholm i ett och samma nummer. Den kombinationen går inte av för hackor. Trevlig helg!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!