Ehnboms enspaltare: Vi prutar aldrig på innehållet

Vi är på väg mot ljusare tider. Konjunkturen håller på att vända och Norrbotten visar gryende form med stegrande fastighetspriser och allt färre varsel.

Norrbottens län2009-08-22 06:00
Den svaga reklamkonjunkturen innebär dock fortfarande att annonserna i tidningarna är färre och därmed blir också tidningen tunnare. Men vi prutar aldrig på innehållet. Den senaste tiden har de positiva signalerna om en konjunkturvändning duggat allt tätare. Kuriren skrev i förra veckan om att fastighetsmarknaden i Luleå är hetast i Sverige och under perioden maj-juli blev det genomsnittliga småhuset hela 10 procent dyrare. Även priserna på bostadsrätter stiger. Vice riksbankschefen Svante Öberg var på besök i Luleå i tisdags och gav samma positiva bild av konjunkturläget. Konjunkturmörkret är på väg att skingras, var hans budskap. Enligt Svante Öberg är botten nu nådd och Sveriges BNP utvecklas bättre än väntat, även om det kommer att dröja till 2012 innan BNP når upp till 2008 års toppnivå. Arbetsförmedlingens statistik för antal varsel och uppsägningar under de tre första veckorna i augusti visar samma fina tendens. I Norrbotten varslades ingen person under perioden.
Att konjunkturen nu verkar vara på väg åt rätt håll innebär inte att allt går från negativt till positivt över en natt. Arbetslösheten kommer att fortsätta stiga i Sverige ytterligare en tid innan den vänder nedåt igen. Det tar alltid en tid innan allmänheten vågar investera och tro på framtiden igen, vilket riskerar att bromsa konjunkturuppgången.

Reklaminvesteringarna i Sverige har sjunkit dramatiskt sedan hösten 2008 och där syns ännu ingen vändning. Av naturliga skäl är det den så kallade platsannonseringen som viker mest. Företag och myndigheter söker inte arbetskraft i samma utsträckning i dåliga tider och så länge företagen inte anställer blir det heller ingen förändring när det gäller platsannonseringen. Den minskade annonsvolymen innebär att Kuriren automatiskt blir tunnare än under högkonjunktur. Några läsare har kontaktat mig under de senaste veckarna och påpekat just detta.
Det är viktigt att poängtera att den tunnare tidningen inte innebär att vi prutar på innehållet. Mängden information är densamma, skillnaden ligger i annonsvolymen. Om vi en dag har åtta sidor färre annonser jämfört med samma period i fjol innebär det att tidningen blir åtta sidor tunnare. Det innebär inte att det redaktionella innehållet är mindre omfattande.

I övrigt glädjer jag mig åt alla positiva läsarreaktioner om nya Kuriren. De som till en början hade svårt att hitta har nu vant sig och med jämna mellanrum får jag positiva reaktioner på uppdelningen i A och B. Framför allt uppskattas möjligheten att dela på tidningen vid frukostbordet. Tyvärr har Kuriren vid några tillfällen i sommar drabbats av att B-delen häftats ihop med A-delen. Jag har fått försäkringar från vårt tryckeri om att de problemen nu ska vara åtgärdade. Under hösten kan du som läsare förvänta dig flera nya satsningar på innehållet. 12 september kommer till exempel Kurirens helgmagasin C ut i nytt större format, med ännu snyggare form och vässat innehåll. Övriga förändringar återkommer jag av konkurrensskäl till senare Trevlig helg!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!