Ehnboms enspaltare: SD gynnas av annonsförbud

Ska Sverigedemokraterna stoppas ifrån att valannonsera i dagstidningar?

Norrbottens län2009-09-26 06:00
Aftonbladets chefredaktör och ansvarige utgivare Jan Helin deklarerade förra veckan att hans tidning inte kommer att tillåta Sverigedemokraterna att annonsera inför riksdagsvalet nästa år. Det något luddiga skälet till att förhindra partiet ifrån att annonsera är att stoppa partiet ifrån att "väcka känslor". Helin menar att Sverigedemokraterna med hjälp av till synes harmlösa och försåtliga annonsbudskap kommer att vädja till nationalistiska och främlingsfientliga strömmar. Helin, som jag för övrigt pluggade med på journalisthögskolan, är en aktiv och utåtriktad publicist, och har under sin tid som chefredaktör blivit ett synligt och kommunikativt ansikte för Sveriges största tidning. Han har inget lätt uppdrag. Att motivera och försvara publicistiska beslut som varje dag grundas i att sälja så många lösnummer som möjligt är ibland omöjligt redan från början. När det gäller Sverigedemokraterna tycker jag att Helin tänker fel. Jag vill på en gång slå fast att jag personligen inte känner någon som helst sympati för partiet i fråga. Det är ett populistiskt parti med en främlingsfientlig inriktning som missbrukar och utnyttjar "det svenska" för sina egna syften. Jag delar dock inte Helins syn på att rätt metod att stoppa dem är att förbjuda dem att annonsera. Faktum är att jag tror att det är precis tvärtom. Sverigedemokraterna har de senaste åren växt sig starkare och starkare och är representerat i flertalet kommun- och landstingsfullmäktige över hela Sverige. Opinionssiffrorna visar att risken är uppenbar att de tar plats i riksdagen vid nästa val. Den positionen har de knappast nått på grund av sina mycket blygsamma annonsinsatser i dagspressen. Ett av de viktigaste skälen till partiets framgång är martyrskapet. De utmålar sig som ett parti som mobbas av etablissemanget för sina obekväma åsikter och menar att de står för en sanning som ingen törs eller vill berätta. Partiet gör sig därmed till språkrör för och får sympati hos alla svenskar som känner sig utstötta och som uppfattar att samhället inte gör någonting för att hjälpa just dem. Att förbjuda Sverigedemokraterna att annonsera spär bara på martyrskapet och ger partiet ytterligare en möjlighet att utmåla sig som offer, och därigenom vinna ytterligare sympati hos väljarna. Som ansvarig utgivare för Norrbottens-Kuriren har jag inga planer på att förbjuda Sverigedemokraterna att annonsera. Däremot ska vi naturligtvis granska varje enskild annons noga för att säkerställa att de inte bryter mot några lagar och håller sig inom våra etiska regler. Min egen uppfattning är att främlingsfientlighet och unkna värderingar frodas i de slutna rummen. Åsikter som bara tillåts komma fram i slutna sällskap och bland redan frälsta kan inte bemötas och riskerar att växa sig starkare i känslan av utanförskap. Jag tror inte alls att Sverigedemokraternas vädjan till våra lägsta instinkter kommer att vinna framgång om de lyfts fram och exponeras. Vår redaktionella strategi har länge varit att det finns en demokratisk vinst i att intervjua och kritiskt granska Sverigedemokraterna. Att bannlysa dem från spalterna är fel metod - vi ska tvärtom exponera partiet och visa vad de verkligen står för. Då klarar de sig inte längre med att kasta ur sig grova förenklingar och spä på fördomar med svepande påståenden, lögner och halvsanningar. Paradoxalt nog måste Sverigedemokraterna behandlas utifrån grundläggande
demokratiska principer. Det fria ordet får inte strypas ens när vi vet att syftet bakom orden inte är rumsrent. Trevlig helg!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!