Ehnboms enspaltare: Premiär för helgmagasin i nytt format

I dag är den redaktionella sommaren officiellt över. Helgmagasinet C har höstpremiär i nytt format och till veckan startar vi med våra efterlängtade temasidor.

Norrbottens län2009-09-12 06:00
Helgmagasinet C kommer i dag i ett nytt, större format och delvis förnyad form. Vår C-redaktion med redaktörerna Kicki Linna och Birgitta Wiik-Lindvall samt reportern Maria Lindgren, har jobbat hårt för att förädla och förbättra den layout och det innehåll som skapades i februari i år. Resultatet blev ett ännu luftigare och modernare magasin. C är ett helgmagasin för en kvinnlig målgrupp. Det är dock inte detsamma som att säga att den är enbart ämnad för kvinnor. Jag läser den själv med stort nöje och jag har fått reaktioner från många män som uppskattar innehållet. C är ett magasin för alla - med en kvinnlig målgrupp.
När man pratar målgrupp hamnar man lätt i schablondiskussioner om manligt och kvinnligt. Är det verkligen så att det enbart är kvinnor som vill läsa om inredning, hälsa, livsstil, upplevelser och matlagning? Svaret är naturligtvis nej. Men utan tvekan är det så att det är fler kvinnor än män som har ett brinnande intresse att fördjupa sig i dessa ämnen. Det går naturligtvis att analysera skälen till varför män och kvinnors intresseområden till viss del skiljer sig åt, men den diskussionen hör hemma i andra sammanhang.
Ett viktigt skäl till att vi valde målgrupp var att vi ville göra en riktad produkt med ett spetsigare innehåll. Vår inredningsjournalistik i Hemmavid hade redan rönt stor framgång och det kändes naturligt att bygga vidare på det konceptet. Att för en gångs skull bestämma sig för en speciell målgrupp, som för övrigt består av hälften av befolkningen, kändes som en naturlig utveckling i vårt nya magasin. Morgontidningen som företeelse har annars hela befolkningen som målgrupp. Varje dag gör vi en tidning som ska innehålla någonting av intresse för alla norrbottningar. Den får dock aldrig bli så utslätad och generell så att den till slut inte är intressant för någon. Det dagliga nyhetsarbetet måste alltid vara spänstigt och oförutsägbart, men ändå innehålla den bas av nyheter som ni prenumeranter förväntar er. Det är en härlig utmaning! Ett sätt att komplettera de lokala nyheterna med lite mer specialinriktat material är våra temasidor. Till veckan är det nypremiär för våra specialsidor under de välkända namnen Husdjur, Lilla, Ekonomi, Konsument, Jakt & Fiske, Motor och Resor. Comebacken för helgbilagan och temasidorna i kombination med en större annonsvolym kommer att innebära en avsevärt tjockare och innehållsrikare Kuriren den närmaste tiden. Trevlig läsning!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!