I dag tjuvstartar vi firandet av Kurirens 150-årsjubileum. Vi gör det med hjälp av en jubileumsvariant av en trogen följeslagare - Kuriren på sin häst.
Den uppmärksamme upptäcker i dag att tidningens symbol, den klassiska Kurirenryttaren på sin häst, är lite förändrad. Ryttaren har vridit sig inåt logotypen och trumpetar ut 150 till våra läsare. Den nya Kuriren kommer att följa med oss under hela jubileumsfirandet och vara en ständigt återkommande symbol för firandet av tidningens långvariga och stolta historia. Vår plan är att återgå till ordinarie ryttare när firandet är över.
Det är lätt att tro att Kurirenryttaren funnits med tidningen ända från starten 1861. Så är det inte. Faktum är att Kurirenryttaren dök upp först 1956.
Historien bakom Kurirenryttarens premiär i tidningshuvudet är intressant. På den tiden ägdes tidningen sedan länge av familjen Isakson och ett generationsskifte i familjen var nära förestående. En av sönerna i familjen, Nils Isakson, då annonschef, tog tillsammans med ett antal likasinnade, ett radikalt grepp. Hela Kurirens förstasida, som fram till dess hade bestått av annonser, blev en helt och hållet redaktionell yta, helt annonsfri. Beslutet togs trots att Nils egen far och Kurirens dåvarande vd, Halvar Isakson, var motståndare. Halvar vek sig dock när sonen inte gav sig.
Att rensa förstasidan ifrån annonser var ett mycket kontroversiellt beslut och Nils Isakson har i en tidigare Kurirenintervju berättat om reaktionerna:
"Oj, vilket liv det blev. Det fanns de som menade att vi nu slagit första spiken i kistan. Så blev det inte, utan sedan de värsta vågorna lagt sig såg alla förtjänsten med en annonsfri förstasida".
När annonserna slutade dominera förstasidan var det viktigt att skaffa sig en slagkraftig och tydlig logotype. Det var då Kurirenryttaren kom in bilden för första gången. Originalet var inte särskilt lik den ryttare på häst vi har som symbol i dag. Den första Kurirenhästen sprang i full galopp och sågs från sidan, tanig och mager. Kuriren på hästens rygg såg dock pigg och handlingskraftig ut.
Kurirenryttaren har ändrat skepnad ett antal gånger under årens lopp och har också haft mer eller mindre framträdande roll i logotypen. Som katten har den haft nio liv och alltid lyckats överleva och komma tillbaka, trots de många grafiska förändringarna och omgörningarna av tidningen under årens lopp.
När vi nu ska summera en 150-årig historia kommer Kuriren att stå i centrum. Det roliga är att vi faktiskt är vad vi heter. Vi är precis vad vi var då vi startade för 150 år sedan. En Kurir som fungerar som allmänhetens förlängda arm och berättar om vad som händer i samhället.
Från och med nu och fram till jubileumsdagen 14 december 2011 kommer firandet att stadigt trappas upp med mängder av jubileumsartiklar, aktiviteter och kampanjer. På skärtorsdag finns Kuriren till exempel i Luleå centrum och delar ut 150 påskägg och fotograferar alla barn som klätt ut sig till påskkärringar. Missa inte det om du har vägarna förbi Luleå!
Trevlig helg!