Bjurårevyn fängslade publiken

Kottarna Släpp Kottarna loss, ? de e´ revy!
Regi: Ulla Lyttkens
Koreografi: Pia Suonvieri
Ljud: Sally Nordlund
Teknisk ledare och ljus: Arne Sundberg
Texter: Gudrun Wennström, Ove Nordlund, Marlene Lundberg, Rolf Tallus, Ulla Ek, Elisabeth Palo, Kotteverkstan
Musik: Max Aldrin
Medverkande: Gudrun Wennström, Ove Nordlund, Inga-Lis Utsi, Birger Wennström, Catrin Johansson, Rolf Tallus, Marlene Lundberg, Yngve Johansson
Bjurå Folkets hus
Premiär torsdag trettondag jul 6/1?05

Norrbottens län2005-01-07 06:30
Det vilar något alldeles märkvärdigt fryntligt över den revyverksamhet mitt ute i skogen (mot Niemisel, diverse svängar hit och dit och om man har följt skyltarna så är man snart där) som gänget Kottarna i Bjurå bedriver.<br>De är inne på sitt elfte år nu. Jag har väl inte sett riktigt alla av deras uppsättningar, men majoriteten av dem i alla fall. Och på ett mycket ihärdigt vis har de med varje ny revy (de kommer traditionsenligt mycket tidigt i revyvågen i länet varje år) plockat fram sådana insatser som gör att folk bokar bussar för att tuffa i väg till Bjurå och låta sig underhållas. Grundligen. Folkligen. Festligen. Fullsatt.<br>Gudrun Wennström är en av klipporna i den här helt opretentiösa buskissvängen. Hon bjussar alltid mycket godmodigt på sig själv och gives det en möjlighet för henne att uppträda i lättklätt skick, så tar hon den. Garanterat.<br>Hon är innehavare av en fysiskt frodig kroppshumor av den allra som mest generöst dallrande sorten. I år genomför hon ett nummer om magdans. Och det är mycket riktigt en av topparna i produktionen.<br>Vi har också den prydligt mustaschprydde veteran som heter Ove Nordlund. Och som aktivt har bidragit till att ge sävligheten och flegman ett ansikte, på en revyscen i den här delen av världen (eller skogen).<br>Han vandrar omkring på scenen och förenar sig ledigt med i princip vilka sammanhang som helst. Innebär det att ta på sig kvinnokläder, så gör han det. Notera hans En tuff brud i år. Hejdlöst och burdust begåvat.<br>Birger Wennström är den nervöse kamrerstypen som stöttar i bakgrunden och armerar sina sketcher med en slags solidaritet av i dag mindre vanligt slag.<br>Yngve Johansson skriker och skrattar fram sin insats i Antikrundan, på ett sätt som inte känns annat än kongenialt. Samt ger sig också ivrigt hän i diverse flankerande uppgifter, om man så säger: överallt.<br>Yngre begåvningar som Marlene Lundberg och Catrin Johansson sköter sig exemplariskt. Den förstnämnda som klagande baby, tjänstvillig telefonist och poliskvinna i koppel ? den senare bland annat som obarmhärtig kritiker av musikern Max Aldrin (som för övrigt sköter sig snyggt i sitt hörn, säger ?Thank You, Music Lovers? till publiken och även axlar den yvige dirigentens plats när den övriga ensemblen uppträder som Fångarnas kör).<br>Rolf Tallus. Också. När han vinglar omking med slipsen på huvudet, raggar på Marlene Lundberg och i diverse andra situationer så finns det knappast någon som är roligare än just han. Inte i de här skogarna i alla fall.<br>Fis-tävlingen mellan Inga-Lis Utsi och Yngve Johansson har jag inte heller glömt bort. Absolut inte.<br>Ej heller Gudrun Wennströms minst sagt klämmiga version av Patsy Clines Crazy, vid namn Galen och innehållande associationer till dramat i Knutby.<br>När en schlagerkavalkad rullas upp förekommer Ove Nordlund i brynja samt bärande på en dunk och skanderande Brännö brygga. Det känns självklart att det ska vara just så.<br>Lika självklart som Gudrun Wennströms mycket mångtydiga meteorolog.<br>Och flatskratten rullar fram genom skogarna och fäller träden i sin väg och Kottarna framkallar dem och fryntligheten föreligger i Bjurå Folkets hus och som en paus från det frekventa vardagseländet, så är ju det här verkligen bara så bra som man rimligen kan begära.<br>Lite kalsong- och under bältet humor är ju aldrig så särskilt felplacerat.<br>Eller hur?<br>PS. Kottarna skänker delar av intäkterna från torsdagens premiärföreställning till insamlingen för Flodvågornas offer i Sydostasien.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!