?Att göra film är ingen demokratisk process?

Namn: Kjell Sundvall.
Ålder: 52.
Familj: Barnen Sara, 10 och John, 8.
Aktuell: Börjar i december att -regissera den nya Beckfilmerna och i höstas har TV visat Medicinmannen med Mikael Persbrandt som huvudrollsinnehavare.

Norrbottens län2005-12-03 06:30
Hur är du som ?arbetsledare??<br>&nbsp;? Göra film är ingen demokratisk process. Jag är bestämd, inte -diktatorisk ? eller någon som försöker -skrämma mina medarbetare till bra prestationer. En film kan ta ett-två år att göra och då måste jag verkligen brinna för uppgiften. Projektet kan -ligga på 20 miljoner och det är något som man anförtrott mig och då går det inte att ha handuppräckning om en scen ska tas om eller ej. Jag har fått ett förtroende att förvalta de här 20 -miljonerna och det ska jag förbanne mig göra.<br>&nbsp;? Jag är tjurig tills jag tycker att det är jävligt bra. Jag är beslutskompetent och kan ta en riktigt komplicerad -tagning med helikoptrar, flygplan och hundra statister och säga tack det är bra ? på en tagning. Folk kan bli -darriga, men ska du inte ta en till för säkerhets skull. Nä. För mig och fotografen var det bra. Det gäller att ha modet för då kan man ägna tid åt andra tagningar istället för att hålla på hela förmiddagen. Tid är ju pengar.<br>Får du utbrott ibland?<br>&nbsp;? Nej. Jag kan bli frustrerad, men jag skriker inte inför alla och visar min makt. Jag kan ta en medarbetare åt -sidan och säga nu jäklar och vara -väldigt tydlig tidigt. Väntar man med en konflikt blir den större med fler -människor indragna, mer pengar som går.<br>Hur gör du för att få ihop hela filmteamet till ett riktigt lag?<br>&nbsp;? Det gäller att få a l l a att förstå -vilken film Sundvall vill göra. Är det en färgstark film, en komedi eller vilken typ vi ska göra. Det är det viktigaste av allt.<br>Strålande recensioner och liten publik eller dåliga recensioner och stor biopublik?<br>&nbsp;? Helst både och, men måste jag välja tar jag publiken. Jag ska ju -förvalta dom här 15?20 miljonerna. Om en -miljon går och ser filmen har man ju kommunicerat med en massa -människor. Antingen glatt dem, skrämt upp dem och kanske fått dem att prata om filmen. Det är en mäktig känsla. Att tillfredsställa sex eller tio recensenter, det kan man skita i. Det svider när dom är elaka, men det gör inte så mycket bara filmen fungerar för publiken.<br>I regel har både publiken och ?experterna? tyckt om det du gjort?<br>&nbsp;? Men jag kommer ihåg Vi hade i alla fall tur med vädret ? den fick fruktansvärt dålig kritik i Dagens Nyheter.<br>Hade det kunnat knäcka dig?<br>&nbsp;? Ja, det höll på att knäcka mig. Det var en litteraturkritiker på DN som hette Ruth Halldén. Jag glömmer det aldrig. Det fanns ju bara två kanaler på den tiden och den skulle gå en -torsdag och så öppnade jag DN någon dag -innan och så hade hon skrivit ner den totalt som fruktansvärt fördomsfull och jävlig mot mammor, pappor, barn och invandrare. Jag fick tårar i ögonen när jag läste det.<br>&nbsp;? Jag kände inte alls igen det hon -hade skrivit. Det är en väldigt beläst och intellektuell person och vi hade gjort en enkel film om folk på husvagnssemester. Hon läste in symbolik och metaforer i den som inte fanns. Vi hade gjort en oerhört naiv film om hur vi upplevde campinglivet, inget annat.<br>Hur reste du dig efter det?<br>&nbsp;? Jag har fortfarande inte rest mig från det ... Jag var ung och det var -nästan vår första film efter filmskolan och då hade man tunn hud.<br>Har du någon favoritscen från denna film som ganska snart blev en kultfilm?<br>&nbsp;? När Rolf Skoglund åker genom biltvätten, för den ville han inte -göra. Vi skulle göra den på OK ute vid -badhuset. Jag var tvungen att göra den själv först. Jag kommer ihåg att det var någon -servicetekniker där för såna där biltvättar och han sa att jag skulle -korsa benen när jag la mig på motor-huven. Om benen var isär sa han att risken var att de där nylontrådarna skulle fästa och slita av ett ben ... Men jag gjorde det och efter det var Roffe jävlar i mig tvungen att göra det.<br>Hur tänkte du då när Roffe inte ville göra scenen?<br>&nbsp;? Jag hade skrivit scenen och -visste att det skulle bli riktigt bra. Det är det som är dilemmat som arbetsledare -ibland ? att få skådespelare att göra -saker. Ibland kan det vara att skådespelare ska åka igenom ?psykologiska biltvättar? och skrika, explodera, -grina, snora ... Men det är mitt jobb att få dem att lita på mig. Få dem att känna sig trygga.<br>Hade du åkt genom biltvätten i dag?<br>&nbsp;? Jag hade nog bara varit lite -sadistisk tillbaka och sagt att vi har kontrakt på det här och att du har läst manuskriptet och vet för fasen vilka scener som ingår.<br>Du bär ofta keps?<br>&nbsp;? Ja. Vill man inte se folk i ögonen kan man bara göra så här ... (Kjell -gömmer ögonen under skärmen)<br>Är du en bra älgjägare? <br>&nbsp;? Nej, Jag är en entusiastisk -nybörjarälgjägare och tog jägar-examen för ett par år sen. Jag sköt min första älg, en ko, i Kukkola i höstas.<br>Hur kändes det?<br>&nbsp;? Lite darrigt. Det blir adrenalin och andningschock. Det är ingen lätt sak att döda.<br>Vad fick dig att börja jaga älg så sent?<br>&nbsp;? Egentligen var det min skilsmässa från barnens mamma för fem år sedan. Då satt man helt plötsligt och hade -varannan vecka fri och hade en massa tid över. Jag är en inbiten skidåkare och skoteråkare på vintern, men jag tänkte vad ska jag göra resten av tiden. Sedan har jag börjat köra motocross på våren och sommaren. Jag har köpt -hojar till barnen också.<br>&nbsp;? Jakten, crossåkandet, skidåkningen och det andra är för mig att koppla bort eventuell ångest som kan finnas angående filmprojekt och annat. Det är tusen procents avkoppling. Man måste ha alla sinnen närvarande. Tänker jag på en film när jag sitter på motorcykeln kan jag ju köra in i ett träd och bryta ryggen.<br>När bestämde du dig för att bli regissör?<br>&nbsp;? Efter att jag i åttan pryat på -Kuriren och Gunnar ?Cyrris? -Söderholm lät mig börja recensera -filmer. Det var han som sa att det finns en gubbe som leder ett filmarbete och får en att heja, -skratta, gråta eller bli skrämd i -biosalongen. När jag förstod det ville jag också bli en sådan. Jag har -recenserat hundratals B-filmer för -Kuriren och suttit och diskuterat film med ?Cyrris? på hans rum -under -takåsarna. Han var jätteblå, djupt -konservativ och gillade John Wayne och jag var ultraradikal och lång-hårig på den tiden. Det var min första -filmskola och det var -jättehäftigt.<br>Har du läst uppföljaren till -boken Grabben i graven -bredvid (Familjegraven) av Katarina Mazetti. Kan tänka dig att -regissera den om du får ett -erbjudande?<br>&nbsp;? Ja, men det blir ingen två. Den är inte så bra som den första. Det blir så uppenbart att man bara gör det för pengarna. Pengar är inte -ointressanta, men det finns någon gräns för ens -anständighet. Jag är oerhört nyfiken och vill berätta nya historier. Den enda tvåa som är bättre än ettan är i -Gudfadern. Där var det motiverat.<br>Drömfilm att regissera?<br>&nbsp;? En engelskpråkig film i Kanada, USA eller England. Då når man ju en världsmarknad. Många av de filmer jag gör tycker jag är lika bra som vilken amerikansk film som helst, men man når bara till Finland, Danmark och Norge och sedan är det stopp i princip. Jag skulle vilja pröva musklerna på den större marknaden om jag får en chans. Jag har en agent i Los Angels och får manus, men de flesta är så vedervärdigt dåliga. Jag kan ju inte åka dit och skämma ut mig.<br>Favoritskådespelare?<br>&nbsp;? Jack Nicholson och Gene Hackman internationellt, i Sverige Peter Haber. Han har ingen stjärnstatus, men han är en otroligt duktig yrkesman som behärskar allt. Han har koncentrationen som en dramatiska skådespelare behöver, men också tajmingen som en komiker måste ha. Få har det.<br><br><br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!