Allvarligt tillbud på SSAB

I går inträffade ett tillbud i SSAB:s koksverk som hade kunnat få mycket allvarliga konsekvenser. Ett lok och en vagn med glödande koks skenade rakt igenom släcktornet och stannade med änden under en gasledning. En truckförare insåg allvaret i situationen och lyckades knuffa bort lok och vagn från ledningen.

Norrbottens län2005-08-02 06:30
Det var i går eftermiddag kring 17-tiden som tillbudet inträffade mellan batteriet och släcktornet på SSAB. Det aktuella loket kör en vagn med glödande koks fram och tillbaks till ett vattentorn där koksen släcks. Loket går vanligtvis per automatik och stannar av sig själv på förprogrammerade punkter. Men i går eftermiddag var det någonting som gick snett. Loket stannade inte där det skulle utan fortsatte rakt in i släcktornet.<br> ? Stoppet fungerade inte. Just vid det här tillfället fanns det en förare på loket. Han försökte få stopp på loket genom att trycka på nödbromsen, men då gled det för långt på grund av kraften.<br> ? Avståndet mellan gasledningen och släcktornet är två till tre meter och änden av vagnen blev stående under själva gasledningen, säger Mauritz Magnusson, mediakontakt vid SSAB Tunnplåt.<br>En truckförare kom dock snabbt till undsättning och lyckades förhindra en allvarligare olycka. Han körde på vagnen och loket så att de knuffades tillbaka från gasledningen.<br>Handlade helt rätt<br>? Truckföraren handlade helt rätt i det läget. Om någonting händer ska man se till att få loket på spåret igen så att det får kontakt med kontaktledningen, säger Mauritz Magnusson.<br>Enligt uppgifter till Kuriren blev det stor uppståndelse bland de anställda inne på koksbatteriet eftersom de var rädda att gasledningen skulle explodera.<br> ? Det blev lite panik här och man blev småchockad. Nu gick det ju bra, vi hade tur i oturen kan man väl säga. Det hade ju kunnat bli mycket värre än det här, säger en anställd.<br>Han berättar att det har varit problem med loket tidigare.<br> ? Loket fick fnatt. Det är ju datastyrt och ibland är det som att dataprogrammet buggar och inte hittar positionerna. Det har varit problem med loket ända sedan det blev automatiserat.<br>Enligt Mauritz Magnusson kördes loket per halvautomatik i går, vilket innebär att föraren styrde loket med hjälp av vissa stopp-punkter.<br>Kan det ha varit förarens fel att det gick som det gick?<br> ? Orsaken till avbrottet kommer vi att utreda. Men vid ett första påseende lutar det snarare åt att det var ett elektronisk fel.<br>Tidigare problem<br>Stämmer det att det har varit problem med loket tidigare?<br> ? Det får utredningen visa. Men det är inte något jag har några uppgifter om eller har hört talas om.<br>Händelsen påverkade varken stål- eller koksproduktionen och en timme efter tillbudet förflöt arbetet som det skulle igen. Ingen person kom fysiskt till skada.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!